Sinds 1983 organiseert HEMA een ontwerpwedstrijd om ontwerptalent een podium te geven. Eerdere edities, zoals de dertigste editie, leverden inmiddels iconische producten op, zoals le lapin fluitketel, het tuit servies en de ketelbinkie waterkoker die nog steeds onderdeel is van het assortiment. Loe Limpens, creatief directeur HEMA: “HEMA staat garant voor de levensduur van haar producten. Wij willen producten en oplossingen herontwerpen die gegarandeerd langer meegaan, zoals een kaasschaaf met tien jaar garantie of een speelgoedtrein die drie generaties overleeft. Daarvoor gaan we onze klanten helpen voor, tijdens en na gebruik van producten. Dat doen we door goede materialen te gebruiken en adviezen te geven over onderhoud en wat je na gebruik met een product kunt doen.”
Vorig jaar heeft Susanna Osinga de publieksprijs gewonnen met haar idee voor herpakpapier. Een goed voorbeeld van het herontwerpen van een iconisch HEMA-product met het oog op een duurzamere toekomst. Dit past bij de strategische koers van het warenhuis waarin de nadruk ligt op producten die langer mee gaan. Het herpakpapier zal begin september terug te vinden zijn in de HEMA-winkels.
Finale tijdens Dutch Design Week Eindhoven
Naast een juryprijs wordt er ook een publieksprijs voor de reguliere editie uitgereikt. De finale voor beide prijzen vindt dit jaar plaats tijdens de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. De finalisten krijgen tijdens de finale de kans om hun design te presenteren aan de jury. De publieksprijs wordt via stemmen online en tijdens de DDW bepaald. In het HEMA-filiaal Eindhoven-Centrum kan op de genomineerde ontwerpen gestemd worden. Alle winnende ontwerpen krijgen een plek in het HEMA-assortiment.
Kids-editie onderdeel ontwerpwedstrijd HEMA
De kids-editie van de herontwerpwedstrijd organiseert HEMA in samenwerking met Designathon Works. Kinderen kijken vanuit hun creatieve en open blik op geheel eigen wijze naar de voorwerpen in hun omgeving. Volwassenen zijn meer geneigd om duurzamer te leven als er vanuit hun kinderen een impuls of vraag komt. Daarom roept HEMA alle kinderen tussen zes en twaalf jaar op ideeën aan te dragen over hoe hun eigen spullen langer mee kunnen gaan. Zoals speelgoed, kleding of spullen in huis. Een voorbeeld is om van een oude knuffel een toffe etui te maken. Uit de inzendingen worden veertig kinderen uitgenodigd om deel te nemen aan Designathon workshops. Daaruit kiest de jury vier winnaars. Hun ideeën worden tentoongesteld tijdens de Dutch Design Week en ze winnen een duurzaam HEMA-schoolpakket en een instax camera.
Designathon Works
Designathon Works past een methode toe waarbij de creativiteit van kinderen in kan worden gezet om grote uitdagingen aan te gaan. Zo leren kinderen tijdens de workshops het fysiek bouwen van echte prototypen in een relatief korte tijd. Co-founder en managing director van Designathon Works, Anne Sallaert: “Vaak wordt er onderschat hoe betrokken kinderen zijn bij grote complexe problemen en hoe belangrijk het voor hen is om te ervaren dat ze op deze leeftijd al een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Door deelname aan de ‘HEMA herontwerpwedstrijd kids’ bouwen we gezamenlijk aan de volgende generatie changemakers. Kinderen ontwikkelen met deze wedstrijd kennis over duurzaamheid én doen 21e-eeuwse vaardigheden op zoals creatief denken, communiceren en samenwerken.”
Vanaf vandaag kan iedereen zich inschrijven via https://www.hema.nl/design.
- Bekijk ook
- https://www.hema.nl/design