TANK creëerde in het Amsterdamse kantoor van ACE een inspirerende wereld, waar alles gericht is op ontmoeting en kruisbestuiving.
TEKST Eva Vroom
Het kantoor van ACE staat aan in het Amsterdamse Houthavengebied, dat de afgelopen jaren is getransformeerd van industrieterrein tot creatieve hot spot. Hier zijn in het Awarehouse aan de Danzigerkade twaalf bureaus uit de reclamewereld voor het eerst in één gebouw samengebracht onder de koepel van ACE. Aan TANK de vraag om een interieur te ontwerpen, waar de bureaus elkaar konden inspireren en versterken, zonder hun eigenheid te verliezen.
“ACE brengt bedrijven met verschillende achtergronden en expertises bij elkaar, het interieur moest gericht zijn op kruisbestuiving”, zegt Miriam Zuurbier, creative director en partner bij TANK. “We moesten een ruimte creëren voor samenwerken en ontmoeten, met een identiteit waar iedereen zich in kon herkennen. We hebben daarom eerst alle bedrijven geïnterviewd om ze te leren kennen, en erachter te komen op welke manier ze werkten. Uit deze gesprekken zijn een soort paspoortjes gekomen. Daarnaast vaardigde ieder bedrijf iemand af om deel te nemen aan het werkteam voor dit project. Sommige bureaus kwamen uit een heel uitgesproken werkomgeving, zo was er een bedrijf dat een Trabantje in hun vorige kantoor had staan en dat graag wilde meenemen.”
Gemeenschappelijk
ACE betrok drie verdiepingen in het gebouw: daarbij vormde de begane grond de collectieve, representatieve ruimte waar iedereen samenkomt en elkaar ontmoet. Het programma van eisen was zeker uitdagend: het interieur moest flexibel genoeg zijn om ruimte te kunnen bieden aan events, presentaties en lezingen, maar ook geschikt zijn om (samen) te eten, te overleggen of met je laptop te zitten werken.
Zuurbier: “Op de eerste en tweede verdieping kregen alle bedrijven een eigen ‘hoek’ van de kantoorvloer. In het middendeel bevinden zich de ruimtes voor gemeenschappelijk gebruik. We hebben op deze kantoorverdiepingen de traditionele werkplekken praktisch ingericht met bureau, stoel en kast waarbij niemand speciale rechten kreeg. Alle medewerkers hebben hun eigen bureau, maar de bedrijven hebben hier geen eigen meeting rooms, koffiebar et cetera.” Deze gedeelde voorzieningen zijn allemaal bij elkaar gebracht in het midden van vloer 1 en 2, en op de begane grond van het gebouw. “In deze grote rechthoekige ruimte hebben we aan weerszijden de benodigde afgesloten ruimtes ondergebracht zoals vergaderkamers, een geluidsstudio, een gebedsruimte, een kolfruimte. Zo bleef er een vierkant over voor ontvangen, samenwerken en ontmoeten.”
Ripple effect
TANK maakte hier een groot gebaar in de vorm van een nieuwe vide met een vuurrode trap midden in de ruimte: als centrale verbinding met de bovenverdiepingen, maar ook als baken en organiserend element. Zuurbier: “De trap staat op een soort eiland, gevormd door houten zitplateaus waar je op kunt lunchen, maar die je ook als tribune kunt gebruiken tijdens evenementen.” Deze multifunctionaliteit keert overal in de ruimte terug: zo kan de chef’s table ook gebruikt worden voor vergaderingen of workshops. En de conversation pit, een eigentijdse variant op de zitkuil uit de 70’s, kan worden afgedekt zodat een podium ontstaat. Zelfs de leestafel is multifunctioneel: hij is in hoogte verstelbaar zodat hij ook gebruikt kan worden als displaymeubel of als catwalk.
De trap vormt tegelijkertijd een poort, wanneer je eronder door loopt kom je uit bij de grote ronde bar achterin de ruimte. Dit is het punt waar iedereen samenkomt. Er boven hangt een eyecatcher in de vorm van een grote maatwerk lamp van studio VANTOT, die is opgebouwd uit concentrische cirkels. “We hebben in deze grote ruimte elementen met flinke proporties geplaatst. Bij de vormgeving van deze elementen zochten we naar een ‘ripple effect’ van steeds wijder wordende cirkels, vandaar dat ronde vormen vaak terugkeren. In de conversation pit en de bar, maar ook in de halfronde booths tegen de zijwand.” Deze wand is helemaal met de hand afgewerkt met hennepstuc, volgens een golvend patroon wat voor een mooi tactiel en organisch effect zorgt. “Hiermee hebben we aangesloten bij de vernieuwende manier waarop ACE wil werken: ‘creating waves’ in plaats van met de stroom meegaan.”
Puurheid
Een vergelijkbaar laagjespatroon keert terug in het hout van de tribunezitplaatsen. Zuurbier: “We hebben voor dit project biophilic design toegepast. Dat zie je niet alleen terug in de vormgeving, een soort landschap met eilanden, maar ook in de natuurlijke materialen, organische vormen en grote planten. Verder hebben we gestreefd naar een pure, enigszins rauwe vormgeving. Zo kun je bij de vide rond de trap gewoon nog de onafgewerkte randen van de vloeren zien. Ik houd van veel verschillende stijlen, maar ook van een zekere ruwe puurheid, die je ook ziet bij eerdere projecten van ons zoals het kantoor van Adyen en restaurant Next. Dit interieur bestaat kort gezegd uit hout, leemstuc, RVS en RAL 7044. En de rode trap natuurlijk.”
Met deze bouwstenen heeft TANK een dynamische en comfortabele wereld geschapen, waar de creatieven zich helemaal thuis voelen. “Wat ik het leukste vond aan dit project, was dat de bedrijven echt gingen voor het concept van samenwerken en ontmoeten, en dat ze bereid waren om afstand te doen van hun ‘traditionele’ kantoor.”
Legenda
Opdrachtgever ACE
Interieurarchitect TANK
Interieurbouwer Brandwacht & Meijer
Meubilair via Big Brands (o.a. Vitra)
Speciaal verlichting VANTOT