Het nieuwe onderkomen van D/DOCK in de Houthavens is genoemd naar het adres – Danzigerbocht 55 – en naar het bouwjaar van het pand, 1955. Met een terras en gastvrij geopende glazen pui doet de voormalige houtopslagloods nu eerder denken aan een restaurant of galerie dan aan een kantoor. En dat is precies de bedoeling van deze blended venue, die op vele manieren te gebruiken is. “We hebben dit pand in 2019 gevonden”, vertelt ceo Coen van Dijck. “We zaten met ons vorige kantoor natuurlijk heel mooi aan de Nieuwe Spiegelstraat, maar we waren op zoek naar een ‘supercontainer’ die plaats bood aan een mix van functies. Op de plot van dit gebouw was eigenlijk een woontoren gepland; gelukkig zag de gemeente op tijd in dat er in deze nieuwe wijk behoefte was aan een plek voor verbinding. Onze plannen voor DB55 kwamen precies op het goede moment. Net toen we de deal rond hadden in maart 2020 brak de coronacrisis uit. Dat was voor ons een extra stimulans om alles anders te gaan doen. Wij wilden verder gaan dan het standaard ‘mixed use’ gebouw, want in de praktijk hebben de gebruikers van zo’n gebouw nog steeds weinig met elkaar te maken. Wij willen hier juist een community bouwen.”
Ruimte voor initiatieven bij D/DOCK
In DB55 versterkt alles en iedereen elkaar. De nieuwe thuisbasis van D/DOCK, dat ook mede verantwoordelijk was voor het ontwerp van Amsterdam Imaging Center UMC, is een plaats waar ‘iedere vierkante meter vier keer gebruikt wordt’ omdat er veel verschillende activiteiten samenkomen – het beste antwoord op leegstaande kantoorgebouwen. Je vindt er horeca, onderwijs- en sportfaciliteiten, er worden evenementen georganiseerd en feesten gevierd. Van Dijck: “Het draait hier om een vijftal pijlers: werken, hospitality, cultuur, kunst en onderwijs. Dit gebouw is 24/7 in gebruik. Wij werken hier, maar er zijn ook drie opleidingen die hier hun leerlingen laten werken, er is ruimte voor evenementen en er is horeca. Omdat op dit gebouw een tijdelijke bestemming rust van tien jaar, verliep het verkrijgen van de vergunningen hiervoor sneller.”
Anders dan bij standaard mixed use gebouwen, waar de verschillende gebruikers weinig meer delen dan het pand, gaat het bij DB55 om wederkerigheid. Creatief directeur Francesco Messori: ”We werken hier met barter deals, zo bieden we ruimte voor initiatieven die iets willen bijdragen aan deze community. Daardoor wordt dit gebouw de hele week optimaal benut, zo gaat BNN het in de weekenden gebruiken als filmstudio.”
Andere invulling
Om al deze activiteiten mogelijk te maken, is het gebouw uiteraard aangepast. Van Dijck: “Bovenin het gebouw zie je de kraan voor het hout nog, maar we hebben de nodige ingrepen gedaan. De rollershutters aan de voorzijde zijn vervangen door een glazen pui, er zijn raamopeningen in de wanden gezaagd en we hebben verdiepingen gemaakt.” Hierbij is de open loft-uitstraling van het gebouw goed bewaard gebleven. D/DOCK wilde met dit gebouw ver weg blijven van het typische kantoorinterieur. Van Dijck: “Post-corona zie je dat veel kantoren leegstaan, en we hebben gemerkt dat bedrijven zoeken naar een andere invulling van de ruimte. Om de mensen na lange tijd thuiswerken weer naar kantoor te krijgen, wil je eerder een huiselijke uitstraling dan een zakelijke.” Daarom ligt er voor de entree van DB55 een gezellig terras met beplanting, en loop je bij binnenkomst direct tegen de bar aan. De begane grond is deels open gehouden, maar bevat ook overleg- en werkkamers, luxueus uitgevoerde sanitaire ruimtes en enkele multifunctionele ruimtes, die door leden van de community gebruikt kunnen worden. Het achterste deel van de begane grond biedt plaats aan ‘het atelier’, een plek waar de materiaal samples en stoffenstalen te vinden zijn. Van Dijck: “Vrijwel al het meubilair staat op wielen, we kunnen alles hier dus snel ombouwen. We cureren de locatie aansluitend bij actuele maatschappelijke thema’s, zoals ‘Future Work’ in augustus. Tijdens de themaweken bieden we ruimte aan een artist in residence.”
Cocoons
Een grote tribunetrap leidt naar een nieuw ingevoegde verdieping. Hier bevinden zich enkele halfopen overlegruimtes en een meer formeel ingerichte kamer voor bijvoorbeeld gesprekken met opdrachtgevers. Het grootste deel van deze verdieping wordt ingenomen door een grote, atelierachtige werkruimte. Messori: “Daar is ook al het meubilair verrijdbaar, behalve de grote ronde tafel.”
Via een hergebruikte stalen trap kom je helemaal bovenin het gebouw, waar onder het schuine dak stiltewerkplekken zijn gemaakt. In deze beschutte ruimte nodigen lage loungebanken, tatami matten en een speciale power nap stoel uit om even te pauzeren. Messori: ”Hier willen we in de toekomst een soort cocoons maken waar je zelfs even kunt slapen.” Qua akoestiek is dat heel goed mogelijk, want ondanks het feit dat we ons in een grote open hal bevinden, is er geen sprake van storend geroezemoes. Van Dijck: “Dat komt door de muziek, die zorgt voor een soort ‘grey noise’ waardoor wij hier kunnen praten zonder dat anderen er last van hebben.”
Circulariteit en biofilie
D/DOCK besteedt bij projecten veel aandacht aan circulariteit, en dat is ook het geval bij DB55. De houten vloeren zijn van hergebruikt hout, de wanden zijn voormalige test façades van TNO of dienden als mock-ups. Verlichting is hergebruikt of afkomstig uit restpartijen, alle audiovisuele- en keukenapparatuur is tweedehands, net als 70 procent van het meubilair. Van Dijck: “We hebben voor het interieur vrijwel alles hergebruikt, ook om te bewijzen dat circulair ontwerp wel degelijk esthetische kwaliteit kan hebben.” Ook biofilie – verbinding met de natuur – heeft een rol gespeeld bij het ontwerp van DB55. Waar je in veel gebouwen volledig afgesloten zit van de elementen, kun je in DB55 de regen op het dak horen en op warme dagen profiteren van een koel briesje vanaf het IJ. Van Dijck: “Wij wilden geen potdicht gebouw waar de airco full blast aanstaat als het buiten dertig graden is, zodat je binnen een dikke trui aan moet. We accepteren, dat het op een hete dag binnen ook iets warmer is.”
Experiment D/DOCK
D/DOCK is met DB55 naar eigen zeggen ‘een experiment van tien jaar’ aangegaan. Messori: “Wij willen met dit gebouw geen designstatement maken, waarbij alles meteen vast ligt. Design is een proces, dit gebouw is een designlab en we zijn onze eigen proefkonijnen. Veel opdrachtgevers komen met volledig uitgewerkte plannen waarin vanaf het begin al vrijwel alles vaststaat. Een standaard kantoorgebouw heeft maar één functie, en is daarop ingericht. Wij willen hier een overvloed aan gebruiksmogelijkheden bieden: je werkt waar je wilt en hoe je wilt. Killing the narrative through abundance. Dit is een ‘fuzzy’ ruimte, zonder vastomlijnde functies. Deze super container blijft zich ontwikkelen.”
www.ddock.com
(Tekst: Eva Vroom – fotografie: Niels Vlug)
LEGENDA
Opdrachtgever D/DOCK
Architect D/DOCK; projectteam: Sven Butteling, Francesco Messori, Ricardo Bortolotto, Edward van der Poll
Uitvoerende partijen D/DOCK Projects, Joosten Staalbouw, Verwol, Marcon Installatietechniek, Boermans Elektrotechniek, Furnify, Rutte Circulair, Bokhorst Bedrijfs en Garagedeuren
Adviseurs Sjoerd van Baarsen, Dave Leonhardt
Meubilair Workbrands
Verlichting Lightboxx
Keukenapparatuur Schoondergang van Zwanenburg
Audiovisuele apparatuur AENC Audiovisuals
- Bekijk ook
- http://www.ddock.com