Design downtown

Events 18-03
AIR Offices in het hartje van Rotterdam. (Foto: Studio Hoge Heren)
AIR Offices in het hartje van Rotterdam. (Foto: Studio Hoge Heren)

OBJECT Rotterdam – 14 van tot en 16 met februari – was neergestreken op een nieuwe plek, maar de kwaliteit van het design en de sfeer waren als vanouds uitstekend.

AIR Offices in het hartje van Rotterdam. (Foto: Studio Hoge Heren)
AIR Offices in het hartje van Rotterdam. (Foto: Studio Hoge Heren)

TEKST Rutger van Oldenbeek

OBJECT Rotterdam vond plaats op een nieuwe locatie in het hartje van de stad – AIR Offices, een gebouw naast de Koopgoot waarin voorheen V&D en later Hudson’s Bay was gevestigd. Het winkelpand is naar ontwerp van WOMO Architects getransformeerd tot een licht en modern kantoorgebouw, met in het hart een nieuwe groot atrium en op de eerste verdieping een prachtige lobby, ingericht door D/Dock. Een van de gebruikers wordt Unilever, maar hun ruimte staat nu nog leeg – en curator Anne van der Zwaag kreeg toestemming hier dit jaar met OBJECT neer te strijken.

Het contrast tussen het luxueuze en comfortabele AIR Offices en het industriële (en onverwarmde) HAKAgebouw, waar OBJECT de lange tijd plaats vond, kon haast niet groter zijn. En hoewel het ruwe van het HAKAgebouw altijd een mooie achtergrond voor de exposanten vormde, kwamen die ook op de nieuwe locatie (met al net zulke grote ramen) uitstekend tot hun recht. En, zo stelde Van der Zwaag tijdens de opening, “Dankzij de gunstige locatie in het centrum verwachten we dat er ook meer winkelend publiek komt, naar het HAKA-gebouw moest je gericht heen gaan.” Bezoekers hadden ook de kans om nog één keer de oude V&D te bekijken, want het was de laatste keer dat het gebouw publiek toegankelijk was. OBJECT had de beschikking over twee verdiepingen in AIR Offices met in totaal 10.000 m2, en ook de lobby was in gebruik. Er waren dit jaar meer dan 150 zorgvuldig geselecteerde ontwerpers en labels op OBJECT, op het gebied van onder meer producten, verlichting, meubelen en sieraden. Met oude bekenden, maar ook veel nieuwkomers, onder wie 35 net afgestudeerde talenten van verschillende academies – voor wie de beurs een mooie ‘springplank’ is. Daarbij was de kwaliteit opvallend hoog, en de sfeer als vanouds enthousiast en uitbundig. Een selectie.

objectrotterdam.com

Studio Joeny (Joeny Veldhuyzen van Zanten) toonde een bank die het resultaat is van haar zoektocht naar een fijne werkplek of bureaustoel. Al ervarend, lezend en zoekend bleek dat zitten alleen comfortabel blijft als je kunt bewegen, of daartoe wordt gestimuleerd. De Amerikaanse antropoloog Gordon W. Hewes concludeerde in een onderzoek uit 1955 naar de manieren waarop mensen mondiaal zitten, dat er 130 poses zijn, waarvan maar 11 op een verhoging, zoals een stoel. Dus waarom zitten we eigenlijk de hele dag op een stoel? Met als concept Zittend in beweging ontwikkelde Studio Joeny deze bank – die de hoogte van een stoel heeft en op een bank lijkt, maar groot is – wat uitnodigt je benen op te trekken. Zo ontstaan de voordelen van het op de grond zitten op stoelhoogte. Een stevig zitkussen in combinatie met verschillend gevormde losse kussens, passend bij de gebruiker en de gewenste functie, spoort aan tot flexibiliteit. De tafel is eenvoudig verplaatsbaar, zodat er op meerdere manieren aan kan worden gewerkt.

www.joeny.nl

Objects by Marie is het label van ontwerper Marie Vansteenkiste, geboren in een West-Vlaamse familie met een rijke geschiedenis in de auto-industrie. Haar passie voor design weerspiegelt dit erfgoed. In haar creaties zie je dat terug in de gepolijste afwerkingen en gestroomlijnde vormen, die de elegantie van het auto-ambacht reflecteren. Zo ook in deze tafel Grace, een hoogwaardige eettafel in een opvallende asymmetrische vorm die uitnodigt tot het vertellen van verhalen, één-op-één of in een groep. Ander kenmerk is het prachtig afgewerkte glanzende oppervlak, dat doet denken aan de lak van een luxe auto. Grace is verkrijgbaar in 14 kleuren.

(Foto Studio Sixty Three)

www.objectsbymarie.com

Irene van Ophoven creëert dynamische interieurs door middel van unieke textielcollecties en gedurfde patroonontwerpen. Met een fascinatie voor geometrische motieven en de esthetiek van kleuren, vormen en verhoudingen, verbindt zij de digitale en fysieke wereld in haar werk door middel van een experimenteel proces. Haar studio ontwikkelt concepten en producten voor een complete inrichting van moderne interieurs en creëert grootschalige patroonontwerpen voor textiel, ‘feature walls’ en meer. Op OBJECT toonde Van Ophoven haar nieuwste serie wandkleden, ‘Faces’ – een collectie die haar talent toont om esthetiek en functionaliteit in balans te brengen en ruimtes te transformeren waarin de mens centraal staat. Van Ophoven presenteerde haar wandkleden samen met de kunstwerken van Mishmash – de gemeenschappelijke naam van kunstenaars en ontwerpers Henk Bezemer en Frank van Oosten – een unieke combinatie die laat zien hoe kunst en design elkaar versterken, interieurs verrijken en mensen verbinden.

irenevanophoven.nl, www.mishmash.nl

Tom Schoonhoven maakt ontwerpen waarbij de grenzen tussen functionaliteit en ‘storytelling’ vervagen, waarbij hij zich laat inspireren door de unieke ‘verhalen’ die veel alledaagse objecten vertellen. Van lampen en meubelen tot keukengerei – zijn werk transformeert die objecten tot doordachte, betekenisvolle en functionele ontwerpen die het dagelijks leven veraangenamen, inspireren tot verbinding en nieuwsgierigheid oproepen. Dat zie je bijvoorbeeld aan de Insulator Lamp/Side table – een handgemaakte houten bijzettafel met lamp, geïnspireerd op de keramische isolatoren die ooit werden gebruikt om elektrische draden vast te houden. Het meubel combineert functionaliteit met rustieke charme, en heeft een lichte houten basis en een gladde afwerking die in elk interieur past. De bijzettafel met lamp creëert een warme sfeer en combineert traditie met eigentijds design. De keramische isolatoren zijn door van Schoonhoven zelf opnieuw ontworpen.

tomschoonhovenstudio.com

Arthur Rottier is een ontwerper en productontwikkelaar die de mogelijkheden onderzoekt om dingen te verzinnen en te realiseren die er nog niet waren. Soms dingen waaraan behoefte is, en soms zaken waar niemand om gevraagd heeft. Kenmerkend zijn de meestal nieuwe computergestuurde engineering en productiemethoden, de nieuwe manieren van afwerking en de hoge kwaliteit. En: slijtvastheid, duidelijke, en daardoor gemakkelijke verbindingen, liefst ook nog betaalbaar – en alles in Nederland gemaakt. Schoonheid is volgens Rottier het belangrijkste ingrediënt van duurzaamheid: wat mooi is wordt blijvend gekoesterd. Een goed voorbeeld is deze bank AR15 – licht van gewicht, maar geschikt voor zwaar gebruik, binnen en buiten. De AR15 is gemaakt van gecoat EPS en staal, en leverbaar in elke lengte en kleurstelling.

arthurrottier.com

Ontwerper Judith van Lamoen ontdekte dat veel grote reststukken van marmer en andere soorten natuursteen na verwerking voor onder meer interieurelementen in een container terecht komen om te worden verpulverd en gebruikt te worden voor asfalt. Zo worden binnen enkele minuten prachtige materialen vernietigd die duizenden jaren nodig hadden om zich te vormen. Van Lamoen besloot daarom die reststukken te gebruiken als blad voor haar bijzettafels, waarvoor ze vaak ook de juiste maten hebben. Bij het zoeken naar duurzame en goed recyclebare materialen voor de tafelvoet, koos ze voor geanodiseerd aluminium – dat in vele kleuren kan worden vervaardigd en bij hergebruik niet aan kwaliteit inboet. Bovendien hoeft bij geanodiseerd aluminium niet eerst de kleur te worden verwijderd voor recycling, in tegenstelling tot bij gepoedercoat aluminium. Het resultaat is bijzettafelserie Facet, met een voet in vijf kleuren en twee groottes. Omdat het blad van restmateriaal wordt gemaakt, is het aanbod steeds wisselend. Klanten kunnen bladen en voeten naar keuze combineren, beide worden in Nederland gemaakt door ambachtslieden. In de toekomst wil Van Lamoen ook resten van composietmaterialen gaan gebruiken.

www.judithvanlamoen.nl

Aptum – de ontwerpstudio van Tineke Beunders en Nathan Wierink (voorheen Ontwerpduo) toonde Chromatrix – een voortdurend evoluerende lichtsculptuur waarin verschillende disciplines samen komen: de vrijheid van een schets, de precisie van een maquette, de monumentaliteit van architectuur en de ongrijpbaarheid van licht. Het werk is tegelijkertijd een studie, een autonoom object en een architectonisch systeem. Aptum betekent aanpasbaar, en dat vormt de kern van de lichtontwerpen van de studio. Licht speelt een essentiële rol in Chromatrix. Het is ‘gevangen’ in kleine kamers, waarin de lijnen van staal zich voortzetten als lijnen van licht. In de eerste werken uit de serie is een extra optisch effect toegevoegd: iriserend kunststof. Dit materiaal reageert op de kijkhoek en het omgevingslicht, waardoor de kleuren constant veranderen en het werk zich steeds anders toont. Vanuit het vooraanzicht verschijnt het licht in blauw en groen, maar wanneer je het werk vanuit een zijaanzicht bekijkt, verschuift de kleur naar paars en roze. Wanneer er direct omgevingslicht op valt, verschijnt een warme oranje tint.

www.aptumlighting.com/nl

Chris Ruhe zoekt met zijn meubelen de grens op tussen functie en vorm, en heeft daarnaast een fascinatie voor bewegende krukken. Op OBJECT toonde hij een nieuwe variant van de bewegende kruk bij uitstek, de Ruwig – vervaardigd in samenwerking met K+W Formholztechnic uit Duitsland en gemaakt van lokaal gegroeid beukenhout. De rugleuning is eenvoudig afneembaar, mét rugleuning heb je een comfortabele, ergonomische stoel. In beide gevallen zorgt het meubel voor een actieve zitervaring, waarbij je volledige controle hebt over je houding en beweging. Of je nu intensief aan het werk bent of ontspannen achterover leunt, de kruk beweegt met je mee, terwijl de rugleuning subtiel maar doeltreffend extra ondersteuning biedt wanneer nodig.

www.chrisruhe.nl, www.ruwig.com

Van Tom Schoonhoven is ook deze olijke Tube Lamp, vervaardigd met behulp van de ‘aangestampte aarde’-techniek in een zorgvuldig met de hand gesneden houten mal. De sierlijke, organische vorm van de lamp staat in schril contrast met het ruwe, steenachtige materiaal. Het vertegenwoordigt het resultaat van een doordachte verkenning van het materiaal, waarbij de grenzen van de toepassing ervan op innovatieve manieren worden verlegd. Vetgedrukte tekst is toegevoegd om traceerbaarheid gedurende de hele levensduur te garanderen. De Tube Lamp is meer dan alleen verlichting: het is een statement-stuk dat innovatie en vakmanschap belichaamt en zowel functioneel object als sculpturaal kunstwerk is. De lamp voegt in elk interieur een vleugje aardse elegantie en karakter toe.

tomschoonhovenstudio.com

Ontwerper Annebet Philips (met een cum laude masterdiploma Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Delft) combineert een creatieve, artistieke touch met technische en commerciële haalbaarheid. Haar project 'Couch on Canvas' bestaat uit fauteuils en banken waarbij de kussens en de romp als uit één stuk zijn samengesmolten. Over de romp wordt een volledig bedekkende hoes gedrapeerd die past als een jas. Vervolgens worden daar contouren overheen geschilderd die een scheiding tussen zitting en kussens suggereren, met een mooi grafisch en sculpturaal effect.

www.annebetphilips.com

Georgious, het label van de aan de Design Academy Eindhoven afgestudeerde George Barratt-Jones, toonde de Slide Light – een elegante staafvormige armatuur waarvan je het lichtdeel moeiteloos omhoog of omlaag kunt schuiven – van 90 tot 150 cm en alles daartussen, om zo de intensiteit van het licht aan te passen. Schuif het licht volledig uit voor een heldere gloed overdag, of laat het zakken om een gezellige sfeer te creëren. De Slide Light heeft een geïntegreerde ‘smart sensor’ die alleen de leds van het uitgeschoven deel inschakelt, zodat geen energie wordt verspild. Bovendien is de lamp uitgerust met een touch dimmer.

www.georgious.nl