Designfeest voor jarig GLUE Amsterdam connected by design

Events 20-11
Designfeest voor jarig GLUE Amsterdam connected by design

De vijfde editie van GLUE amsterdam connected by design – van 19 tot en met 22 september – was een designfeest dat alle delen van de stad verbond.

Designfeest voor jarig GLUE Amsterdam connected by design

TEKST Rutger van Oldenbeek

Tijdens de vierdaagse designroute werden weer tal van HUBS en andere locaties met elkaar verbonden, waarbij de initiatiefnemers van GLUE (David Heldt, Janine de Jong en Guus van Maarschalkerweerd) op de handige routekaart van tevoren alvast een aantal routes hadden uitgestippeld, waaronder de ‘Fringe Design Mosaic, de ‘Interior Masters Crawl’, de ‘Collectible Design Collage’ en de ‘Underground Design Scene Ride’.

The GLUE Glimse Bike Tour

Designliefhebbers konden natuurlijk ook op eigen houtje de stad verkennen, waarbij de verschillende locaties dit jaar meer geconcentreerd waren tijdens voorgaande edities. Zo was alles, zeker met de fiets, goed te behappen, waarbij het mooie weer de tocht door de stad nog veraangenaamde. Er waren ook door onder meer GLUE zelf georganiseerde fietstoeren (zoals ‘The GLUE Glimse Bike Tour’), waarbij je langs een aantal gecureerde deelnemers kwam. Behalve design was er op verschillende plekken prachtige kunst te zien, en naast bekendere merken konden veel ontwerpers en ontwerpstudio’s worden bezocht.

In de afgelopen vijf jaar is GLUE Amsterdam steeds meer een designevent van formaat geworden, dat niet meer weg te denken is in de hoofdstad. Het maakt al nieuwsgierig naar de volgende editie – van 18 tot en met 21 september 2025. Daarvoor is er nog de eerste editie van GLUE Utrecht, van 9 tot en met 11 mei.

www.glue.amsterdam

Bright Little Things (BLT) is de ontwerpstudio van architect Kitty van Riet en zakenvrouw Anne Ruigrok. Tijdens GLUE introduceerde BLT in de studio aan de Keizersgracht haar solid surface designschakelmateriaal – een door Van Riet ontworpen concept dat eindeloze opties in kleur en design biedt. BLT produceert solid surface afbouw-delen voor dimmers en schakelaars van grote merken als Gira en Jung. Het materiaal wordt ontwikkeld in samenwerking met Nederlandse ambachtelijke partners die voor kwaliteit staan. De collectie bestaat uit vier lijnen, waaronder deze kleurrijke Confetti, met bijzondere knopjes en schakelplaten in prachtige heldere kleuren voor het juiste accent – subtiel of juist heel uitgesproken. Volledig geïntegreerde stopcontacten en usb-aansluitingen maken het geheel af. Naast de uitgebreide collecties biedt BLT ook maatwerk aan. BLT won met Confetti onlangs de Frame Award 2024 in de categorie Accessories of the Year.

www.brightlittlethings.nl

De Nieuwe Ruimte aan de Nieuwe Uilenburgerstraat is de studio van visueel kunstenaar Claire Begheyn, die bijzondere kunst maakt van materialen als schelpen en wol. In haar atelier staat een ‘kudde’ van tientallen schapen en lammeren in verschillende vormen, groottes en kleuren, gemaakt met een basis van afgedankte barokke houten meubelen waarop met handgemaakte wollen dreads ‘lichamen’ zijn gecreëerd. Begheyn heeft jaren aan het project gewerkt; de eerste vijf schapen werden in 2000 tentoongesteld in museum Naturalis in Leiden, dat met het werk de eeuwige inspiratie wilde laten zien die de natuur heeft op kunstenaars. Inmiddels is Begheyn een nieuwe weg ingeslagen en maakt ze foto’s, The Richelieu Series, gebaseerd op de patronen die vrouwen in vele culturen over de hele wereld maken met een speciale borduurtechniek (richelieu-borduurwerk of ‘sneewerk’).

clairebegheyn.com

De Iraanse interieur- meubelontwerper Solmaz Fooladi vluchtte eerst van Teheran naar Kiev en in 2022 naar Amsterdam, waar zij nu haar studio Solmaz Primavera heeft. Fooladi combineert hedendaags Europees design met de antieke, kleurrijke warmte van haar Iraanse roots. Bij Intercodam toonde ze drie ontwerpen. De Egg Chair of Concrete is een innovatief herontwerp van Arne Jacobsen’s Egg Chair, gemaakt van beton en hergebruikte metalen platen, waardoor een onderscheidende mix van moderne en vintage esthetiek ontstaat. Voor vloerlamp Light on Me hergebruikte Fooladi een ijzeren kom die als industrieel afval werd beschouwd. De set wordt gecompleteerd door de ‘Op-Art’ salontafel Take Me, met een oppervlak dat de visuele dynamiek van de kunstbeweging uit de jaren 1960 weerspiegelt. Samen vormen de stukken een coherent designstatement, waarbij invloeden uit het verleden worden samengevoegd met een vooruitstrevende benadering van materialen en vorm.

www.solmazprimavera.com

Bij Intercodam was ook Beaming Loom te zien – de nieuwe collectie tapijttegels en gordijnen van ontwerper Isabel Quiroga voor Mondilab. De Beaming Loom-ontwerpen zijn bijzonder door hun kleurcombinaties, die volledig naar wens kunnen worden aangepast. Er is keuze uit een uitgebreid palet waarbij de kleuren op elke gewenste wijze kunnen worden gecombineerd – of je nu streeft naar een serene, rustgevende sfeer of juist een gedurfd statement wilt maken. De tapijttegels kunnen in verschillende patronen worden gelegd, waardoor elke ruimte of gang een unieke uitstraling krijgt. Mondilab is een lab waar professionele makers komen voor innovatie in het textiele ambacht. Ontwerpers, kunstenaars, (interieur)architecten en experts vertalen hier hun originele werk naar nieuwe collecties en merken in textiel.

www.isabelquiroga.com

Op de eerste dag van GLUE presenteerde Panter&Tourron (Stefano Panterotto en Alexis Tourron) bij Vitra de nieuwe Anagram Sofa – een flexibel en comfortabel loungesysteem dat binnen enkele seconden kan worden aangepast aan nieuwe situaties. Met slechts elf verschillende componenten kan afhankelijk van de eisen de gewenste configuratie worden samengesteld: klein, groot, enkelzijdig, dubbelzijdig, alternerend, gesloten, open enzovoort. De platformmodules zijn ontworpen als eilanden en kunnen aan alle vier zijden met andere modules worden gecombineerd. Ze zijn voorzien van elementen als rugleuningen, zijpanelen en aanbouwtafels, wat talloze configuraties mogelijk maakt. Hierdoor is de Vitra Anagram Sofa ook perfect voor moderne bedrijven met steeds veranderende werkplekomgevingen.

www.vitra.com/nl-nl/nl

Werk van industrieel ontwerper Elise Luttik was op twee plaatsen te zien: bij Cosentino aan de Van Baerlestraat en als onderdeel van de NeuroAesthetic House exhibition bij Studio 23:23 X Justine Kontou_HUB op de Keizersgracht. Tijdens GLUE introduceerde Luttik twee karpetten – Leaf en deze Sand Waves, dat de illusie en de dynamiek van het zand en de wind van het strand in huis brengt. Het rechthoekige kleed vult een ruimte met golvende lijnen en beweeglijke schaduwen, waardoor het lijkt alsof je op het strand loopt. Sand Waves biedt natuurlijke sfeer en zachtheid, daarnaast werkt een carpet warmte-isolerend en geluiddempend, en duidt het de plekken binnen een ruimte. Het 7 mm dik getuft polyamide tapijt wordt op verantwoorde manier in Europa en alleen on demand geproduceerd in samenwerking met de Nederlandse leverancier Textiles&More. (Foto Hazel Ling)

www.eliseluttik.nl

Bij NeuroAesthetic House waren ook de porseleinen CAM lampen van Floris Meijer te zien. Meijer is een multidisciplinair ontwerper die blijft zoeken naar en werken met (nieuwe) materialen en technieken. De CAM lampen zijn het vervolg van een onderzoek naar digitaal gietmallen produceren. Een door middel van een CAM-programma aangestuurde, door Meijer zelf gemaakte CNC router machine freest vormen uit een blok gips, waarbij de machine complexe en gedetailleerde texturen en patronen achterlaat, met steeds een uniek resultaat. De collectie bestaat uit hanglampen in drie en tafellampen in twee maten. De tafellampen zijn voorzien van een kurken voet die zorgt voor een zacht en antislip oppervlak. Er is ook een versie met oplaadbare batterij en een in vurenhout uitgevoerde CAM, gefreesd uit een massief stuk hout. Doordat die ook aan de binnenkant is uitgefreesd, laat het vurenhout licht door.

www.studioflorismeijer.nl

Novel Grey toonde in het NeuroAesthetic House zijn nieuwste collectie duurzame betontegels, Chapter 2. De collectie handgemaakte 3D-wandtegels is een eerbetoon aan, en geïnspireerd door de elementen water, lucht, aarde en vuur, en bestaat uit acht nieuwe tegelmodellen. Chapter 2 vindt de tijdloze schoonheid van de natuur opnieuw uit en brengt deze naar binnen. De ontwerpen verschillen duidelijk met die van Chapter 1 met hun vloeiende patronen en subtiele reliëf. Zo hebben de tegels Emme (zie foto) en Modi een vleugje Art Deco-inspiratie, en is Eden geïnspireerd op speelse grafische lijnen. Alle tegels worden vervaardigd op de innovatieve Novel Grey manier, waarbij industrieel afval wordt gerecycled en tot 76 procent CO2 wordt bespaard bij de productie.

www.thenovelgrey.com

Tiago Sá da Costa is een Portugese kunstenaar en ontwerper met een studio Amsterdam. In zijn werk verkent hij het functionele gebruik en de fysieke en esthetische grenzen van materialen als staal, kurk, messing en hout. Sá da Costa combineert materialiteit met vorm en licht, om sferen te creëren die aanzetten tot verwondering en comfort. In Hotel Arena hingen zijn Curcubita-lampen, voor het eerst gepresenteerd tijdens de Biënnale van Venetië in 2017. De bolvormige lampen van kurk (naturel of in aarde, rood, geel, bruin of zwart) lijken met hun delicate contouren te verwijzen naar moleculen of hemellichamen. Om de kurk in een bolvorm te gieten, sneed, vouwde en ontvouwde Sá da Costa vellen kurk-agglomeraat in driedimensionale vormen. Twee kurkhelften grijpen in elkaar en vouwen zich rond de lichte kern, waardoor de indruk ontstaat van een harde schaal met een zachte, warme kern die van binnenuit schijnt.

www.tiagosadacosta.eu

De natuur en haar kleuren en patronen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie voor beeldend kunstenaar Deborah Apol, die haar werk toonde in Hotel Arena. Haar serie lichtobjecten ‘Interferences’ is geïnspireerd op golfpatronen. Wanneer een steen in stilstaand water wordt gegooid, beweegt een cirkelvormig golfpatroon radiaal naar buiten. Waar twee golven elkaar ontmoeten, kunnen interessante patronen ontstaan, die elkaar versterken of juist doven – interferentie. Door Apol’s fascinatie voor fluoriserend acrylaat te combineren met licht, ontstond het idee om golfpatronen om te zetten in lichtobjecten. In de kleurrijke serie worden meerdere lagen lasergegraveerd fluorescerend acrylaat voor elkaar geplaatst. Elke cirkel heeft een ander cirkelvormig golfpatroon, beginnend vanuit het midden. Het resultaat is een delicaat spel van fijne lijnen en diepe transparantie. Door de zorgvuldig gekozen kleuren van de lagen heeft elk object een unieke uitstraling. Alle objecten worden door Apol zelf handgemaakt. (Foto Anna Witkowska)

www.apolobjects.nl

Op de presentatie SOLIDIFIED at TANK in de TANK studio aan het Rembrandtplein was een van de blikvangers deze Bloom van Umut Yamac, een Londense architect en ontwerper van Turkse afkomst. Bloom is een steeds evoluerende collectie origami-lampjes geïnspireerd op lentebloesems. De kappen zijn gemaakt van papier en zowel licht als recyclebaar. Ze zijn gevouwen tot driedimensionale volumes, die een gelaagd kleurverloop onthullen wanneer ze worden verlicht. Bloom is verkrijgbaar als vloer-, hang- en wandlamp. (Foto Leandro Farina)

umutyamac.com

De Tube Collection van de aan de Design Academy afgestudeerde ontwerper Tim Teven (bij SOLIDIFIED at TANK) is een serie werken die zijn afgeleid van diens materiaalexperimenten, waaronder mechanische methodes om metaal te vervormen. Met deze experimenten ontwikkelt Teven innovatieve productietechnieken waarmee hij uiteenlopende soorten ontwerpen met een ‘selfmade’ esthetiek kan creëren. De Tube Collection bestaat naast deze Tube Stool nog uit de Tube Chair. (Foto Pierre Castignola)

www.timteven.com

Rive Roshan is de ontwerpstudio van Ruben de la Rive Box en Golnar Roshan. Zij begonnen hun carrière bij onder meer Tom Dixon, Marcel Wanders en Tord Boontje en exposeerden reeds in tal van bekende evenementen en musea over de hele wereld. Hun werk was zowel te zien bij TANK als in de eigen studio, hun ‘creative playground’ waar bezoekers hun werk van dichtbij konden zien en meer te weten konden komen over het artistieke proces achter hun werk. Rive Roshan creëert kunstobjecten, designobjecten en immersieve installaties, die proberen perspectieven te verschuiven en vergankelijkheid vast te leggen. Door het samenspel van licht, kleur, ruimte en materiaal te verkennen, wil Rive Roshan zintuiglijke ervaringen creëren en nieuwsgierigheid oproepen. (Foto Simon Hewson, courtesy Gallery Sally Dan-Cuthbert)

www.riveroshan.com

In het atelier van Ruwe Bolster was de première van The Silence Of The Lamps, een akoestisch lampenserie met een naam die is geïnspireerd op die van de beroemde thriller ‘The silence of the lambs’ uit 1991. Interieurarchitect Sheryl Leysner, oprichter van het duurzame label Ruwe Bolster, speelde al 15 jaar met de gedachte om akoestisch absorberende lampen te maken die een ruimte ook aankleden en sfeer toevoegen doordat ze een verhaal vertellen. De artistieke lampen zijn ontworpen en geproduceerd in samenwerking met kunstenaar Arnetia Abbigail en Siersema Stoffeerders. Door tweedehands meubelen, textiel restafval en onbewerkte schapenwol te combineren is een duurzaam aspect toegevoegd. De lampen blijven voorlopig hangen in het atelier en iedereen kan ze komen bekijken. Het effect is al tijdens GLUE getest: het verschil in nagalmtijd was direct merkbaar. The Silence Of The Lamps wordt op maat met de hand gemaakt, waarbij steeds wordt gezocht naar een ‘twist’ die de opdrachtgever het gevoel geeft dat de lamp speciaal voor hem/haar is ontworpen – wat ook zo is.

ruwebolster.nu, www.arnetiaabbigail.com, www.siersemastoffeerders.nl

Cantor presenteerde in de Circular HUB in hotel The July hanglamp Capsule, gemaakt van verpakkingsmateriaal van zusterorganisatie Interstuhl NL & BE Group. Interstuhl verpakt de wielen van bureaustoelen met beschermkapjes van kunststofmateriaal PP, zodat ze niet beschadigen tijdens transport. Tot nu toe was er geen nieuwe bestemming voor het materiaal, dat geen tweede keer kan worden gebruikt. Interstuhl wil al dit gebruikte verpakkingsmateriaal terug halen, zodat het kan worden hergebruikt voor Capsule. Het ontwerp combineert zachte rondingen aan de buitenkant, met accenten van het robuuste uiterlijk van de kunststof aan de binnenkant. De kracht zit in de schoonheid van het restmateriaal en haar eigenschappen. Vanwege het gelijkmatig verdeelde licht is Capsule ideaal voor werkplekken. De kleur van het verpakkingsmateriaal is uiteindelijk bepalend voor die van Capsule. Nu wordt gewerkt met royal blue, in de toekomst kan dat net zo goed oranje zijn.

www.cantorcirculair.nl, www.interstuhl.nl

Circuform toonde op de Circular HUB de door Just Meijer ontworpen Ethy. Meijer is sinds 1960 actief. Nu, in zijn tachtiger jaren, vond hij het tijd voor een laatste project – een eerbetoon aan zijn levenswerk: een circulair model dat steeds weer tot leven komt. Ontwerpers werken normaliter met gedetailleerde briefings, voor dit bijzondere project gaf Circuform hem carte blanche. Rechtlijnigheid vormt een essentieel element in Meijers werk. De ongehinderde voortgang van rechte lijnen in panden, gebouwen en ruimtes staat centraal in zijn visie. Ethy is ontworpen om moeiteloos in dit lijnenspel op te gaan. Ethy is een tijdloze serie, en een knipoog naar de levensjaren van Meijer. Een ontwerp dat op het eerste oog massief is, maar comfortabel blijkt en naadloos opgaat in elke omgeving. Ethy is gemaakt van duurzaam PEFC-gecertificeerd eiken- of beukenhout en ook verkrijgbaar als kruk en fauteuil. De collectie leent zich voor elke omgeving, van ontvangst- en vergaderruimtes tot eetkamers. (Foto Fotofinis)

www.circuform.com

Studio Samira Boon was op de Circular HUB aanwezig met BioFold, een serie akoestische elementen gemaakt van biobased en gerecyclede textielresten, zoals hennep en jute koffiezakken. BioFold gebruikt die eigenlijk niet-herbruikbare textiel dat moeilijk is te recyclen en transformeert het in een nieuw biocomposiet. De gevouwen panelen, gebaseerd op de Japanse origami-techniek, geven ruimtes een onderscheidende en duurzame uitstraling. Behalve hennep en jute worden onder meer hout, viscose en PLA-vezels (bioplastic) gebruikt, alle grondstoffen die 100% biobased zijn. BioFold kan brandvertragend worden afgewerkt. Naast een ‘basic’ versie is er BioFold Acoustic, met uitstekende akoestische eigenschappen. De foto toont een toepassing van BioFold in het interieur van bbn adviseurs in Houten, ontworpen door Ex Interiors. (Foto Alexander van Berge)

www.samiraboon.com, www.ex-interiors.nl