In haar boek ‘Donuteconomie’ pleit Kate Raworth voor een economisch systeem waarin iedereen recht heeft op sociale voorspoed en niemand het recht heeft om het aardse ecosysteem te misbruiken voor eigen gewin. Ze schetst een planeet-brede visie op de economie, waarin de ecologische grenzen van onze aarde worden gerespecteerd en we ervoor zorgen dat ieder mens een waardig leven kan leiden.
Invloed Donuteconomie op GLUE
De organisatoren van GLUE – Janine de Jong, Guus van Maarschalkerweerd en David Heldt – zijn van mening dat de visie die Raworth in haar boek geeft, weerslag moet hebben op het event dat zij organiseren: “We zien dat er een duidelijke boodschap ligt vanuit organisaties, merken en designers richting de stad Amsterdam. We hebben de grootste concentratie industrieel- en productontwerpers in heel Nederland en we zijn nog steeds te bescheiden in het uitdragen daarvan. Samenvattend: Amsterdam mag zich duidelijker profileren op het gebied van design en vernieuwing. Er worden hier prachtige impactvolle initiatieven ontwikkeld en met GLUE kunnen we een sterker geluid laten horen.”
Feedback deelnemers
‘Té verspreid en te veel dagen.’ Dit waren de belangrijkste verbeterpunten vanuit de deelnemers van GLUE naar aanleiding van de voorgaande tweede editie. De derde editie zal dan ook een dag korter zijn: van 15 tot en met 17 september 2022. Ook wordt de route meer geconcentreerd rondom Amsterdam West, Centrum en Oost. De locaties lagen te ver uit elkaar en de organisatie neemt verbinding dan ook letterlijk: een goede verbinding tussen de locaties is essentieel.
De founding partners van GLUE amsterdam connected by design zijn: Kvadrat, Design Post Amsterdam, Kasstoor, Ruud van Oosterhout Design en Robert Bronwasser.
- Bekijk ook
- https://glue.amsterdam/