Het vijftigjarig bestaan van Heimtextil vormde uiteraard aanleiding voor een feestje. Met veel kleurrijke en uitbundige presentaties, een zeer uitgebreid lezingen- en rondleidingenprogramma en een rijk en gevarieerd productaanbod in de beurshallen van Messe Frankfurt.
Met duurzaamheid als belangrijkste thema dit jaar presenteerde het United Nations Office for Partnerships de wereldwijde ‘Sustainable Development Goals’, in samenwerking met Messe Frankfurt’s Texpertise Netwerk en de Conscious Fashion Campaign. Het beursaanbod weerspiegelde de groeiende aandacht voor duurzaamheid. Een van de hotspots op de beurs was de prachtig vormgegeven en drukbezochte Trend Space in Hal 3.0. Hier presenteerde het Stijlinstituut Amsterdam in samenwerking met FranklinTill en het Deense SPOTT Trends & Business hun trendforecast voor het komende seizoen, onder het motto WHERE I BELONG.
Ook op de Trend Space kwam duurzaamheid aan bod, in de vorm van een speciale sectie innovatieve en verrassende materialen, zoals stoffen gemaakt van onder andere zeewier en citrusschillen. Verder was er deze beurs extra aandacht voor de aankleding van hotels en publieke gebouwen, met maar liefst 370 exposanten gespecialiseerd in de projectmarkt, en een ‘Interior Architecture Hospitality Library’. In totaal 63.000 bezoekers kwamen naar Frankfurt om het aanbod van de 2953 exposanten te bekijken. Ondanks het iets lagere bezoekersaantal – volgens Messe Frankfurt te wijten aan het feit dat de beurs dit jaar ongebruikelijk vroeg viel – waren zowel exposanten als bezoekers zeer tevreden over de kwaliteit van de beurs.
De volgende Heimtextil vindt plaats van 12 t/m 15 januari 2021.
www.heimtextil.messefrankfurt.com
Hieronder volgt een geselecteerd aantal Heimtextil-highlights. Lees voor het volledige verslag het artikel in Pi 1-2020.
Veel belangstelling was er voor de Trend Space in Hal 3.0. Met WHERE I BELONG als overkoepelend thema weerspiegelden vijf installaties facetten van zelfbeeld en identiteit, onder de inspirerende noemers Maximum Glam, Pure Spiritual, Active Urban, Heritage Lux en Multi-Local. Voor de installaties zijn zoveel mogelijk lokale, gehuurde, herbruikbare en/of milieuvriendelijke materialen gebruikt. (Foto: Pietro Sutera)
www.stijlinstituut.nl
Trevira CS presenteerde in hal 4.2 in samenwerking met studio aisslinger Textile Future by Trevira CS. Aan de hand van de thema’s Workplace, Hospitality, Public Space, Mobility en Health onderzocht studio aisslinger welke rol textiel kan spelen op de toekomstige projectmarkt. Voor de presentatie zijn uit een totaal van 600 nieuwe stoffen uit het Trevira CS netwerk circa 250 stoffen geselecteerd. Het resultaat was een kleurrijke en verrassende expositie waarin textiel is toegepast om ruimtes te creëren, met optimaal gebruik van de akoestische, visuele en tactiele eigenschappen van de materialen.
www.trevira.de
www.aisslinger.de
Het Scandinavische Feathr.com brengt in samenwerking met kunstenaars uit de hele wereld een collectie wandbekleding, stoffen en kussens op de markt. Hier afgebeeld behang in de kleur Lagoon uit de collectie Archipelago Gold. Kunstenaar Teija Vartiainen creëerde het patroon door zout en een suikeroplossing op waterverf aan te brengen. Het pigment uit de verf vormt hierdoor op een natte ondergrond kristalachtige structuren. De metallic gouden afwerking accentueert het resultaat.
www.feathr.com