Na Amsterdam opende Morgan & Mees een vestiging in Rotterdam in een oude school met monumentenstatus. Een lastige beperking, maar Anne Claus transformeerde het pand tot een aangenaam en stijlvol hotel.
TEKST Peter van Kester
FOTOGRAFIE Daniëlle Siobhan
Schoeverstoren
Ooit leidde Instituut Schoevers er secretaresses op. Later had RTV Rijnmond er zijn studio’s en vervolgens stond het pand zo’n tien jaar leeg. Na twee jaren grondig verbouwen is nu de Rotterdamse vestiging van het vier-sterren-hotel Morgan & Mees gevestigd in de Schoeverstoren. Het modernistische pand uit 1938, ontworpen als meisjesschool door architect H.C. Lely, heeft een monumentenstatus. Zowel aan de gevel als binnen mocht een aantal dingen daarom niet veranderen. Anne Claus van Anne Claus interior design ontwierp een aantrekkelijk en intiem hotel. Zij combineerde design, vintage en veel zwart-wit patronen tot een stijlvol en tegelijk informeel hotel. Morgan & Mees bevat twintig kamers, een groot restaurant, een cocktailbar en een meeting-room. Het ligt aan de Mathenesserlaan, waar de sfeer van vòòr het bombardement nog lijkt te hangen en je kunt ervaren hoe mooi Rotterdam ooit was.
Hoge plafonds
“Toen we begonnen troffen we een soort kraakpand aan”, vertelt Anne Claus. “Veel gangetjes en op de muren graffiti. Een architectenbureau had een voorlopig ontwerp getekend voor de herinrichting en daarop konden wij voortborduren. Omdat het een monument was, konden we weinig veranderen aan de vele split-levels en smalle trappen. Dat maakte het ontwerpen van een goede routing niet eenvoudig. Bovendien moest er een lift komen. De kelders aan de achterzijde van het gebouw konden we wel uitgraven en verbouwen. Daarin zijn nu de technische installaties ondergebracht. Pal erboven zijn een nieuwe keuken, extra restaurantruimte en drie nieuwe kamers met balkon gebouwd.”
Omdat het pand als school is ontworpen, kon Claus de hoge plafonds van de oorspronkelijke klaslokalen fraai in haar ontwerp opnemen. Bij aankomst treft de gast een levendig terras aan met direct erachter een fraaie, met hout betimmerde ontvangstbalie. Rechts ligt het restaurant en links een uitnodigende cocktailbar en een huiskamer-
achtige lobby. Zwarte lijsten accentueren de overgang van de ene ruimte naar de andere. Ook de zwarte profielen van de metalen ramen, de hoge deuren en glazen tussenwanden hebben een sterk grafisch effect. Zij harmoniëren met het zwartmetalen raster boven de bar, en zo ontstaat een geheel waarin alles met alles samen valt.
Andrée Putman
Claus: “We laten ons altijd leiden door de bestaande architectuur. Zo’n tien jaar geleden hebben we de Amsterdamse vestiging van Morgan & Mees ingericht. Dat is gehuisvest in een elegant, negentiende-eeuws gebouw en daar hebben we bij het ontwerp dankbaar gebruik van gemaakt. Aanvankelijk wilden we dit stijlconcept overplanten naar Rotterdam maar dat bleek lastig, omdat de Bauhaus-stijl van dit gebouw zo afwijkt van Amsterdam. Daarom zijn we ons grondig gaan verdiepen in de Bauhaus-periode. Een verrijkende en inspirerende ervaring!”
Het Bauhaus-gevoel keert overal terug. In de nieuwe granito-vloer die er altijd al lijkt te hebben gelegen. Veel ‘eerlijk’ en functioneel materiaalgebruik zoals glanzend metaal, houten lambriseringen in stemmig bruine tinten. Ook veel papieren lampen, variërend van een klassieke Ingo Maurer boven de ontvangstbalie tot meer anonieme ontwerpen. Bijzonder zijn de grijsgroene keramische tegels in de cocktailbar. De muren zijn bewust wit gehouden en overal hangt echte kunst, variërend van schilderijen, reliëfs tot wandkleden. Toegepaste kleuren zijn spaarzaam en altijd terughoudend. Deze elementaire aanpak is spannend gecombineerd met meubilair uit de seventies. De veelal afgeronde vormen daarvan verzachten de overwegend rechte architectuur. Harde materialen zijn steeds gecombineerd met hout en textiel. Altijd vitaal, nooit schreeuwerig. Ook de verlichting is terughoudend. Veel zwarte spotjes, wandlampjes en Tl’s, die vaak symmetrisch zijn toegepast. Het roept een kosmopolitische atmosfeer op, herinnerend aan de in 2013 overleden Franse interieurarchitecte Andrée Putman. Zij maakte in de jaren tachtig van de vorige eeuw furore in de Franse hotelwereld. In de geest van het Bauhaus werkte zij graag met zwart-wit contrasten die ze in allerlei materialen varieerde. Ook bracht zij het ‘vergeten’ en functionele meubilair van Eileen Grey opnieuw onder de aandacht door het zelf te gaan produceren.
Monumentenzorg
De twintig kamers van Morgan & Mees variëren in grootte, maar de informele, stijlvolle sfeer keert overal terug. Ook hier is veel zorg besteed aan de detaillering. De standaard kamers hebben een verfijnde douchecabine. Veel meubelen, wandkasten en wastafels zijn op maat gemaakt. De hoofdborden achter de bedden verschillen per kamer, net als de nachtkastjes en bedlampjes. Iedere kamer bevat een schrijfbureau, een zitbankje en veel vintage meubilair. In de wat luxere kamers figureert een ovaal ligbad, prominent midden in de kamer. Vaak combineert Claus subtiel geblokte zwart-wit-patronen met accenten in de kussens, dekens of gordijnen in terughoudende kleuren.
Het Penthouse - de voormalige woning van de directrice van de meisjesschool - bevat de typische metalen ladder-ramen zoals Bauhaus-architecten die graag toepasten. Ze zijn grondig gerestaureerd en voorzien van dubbelglas. Ze lijken zich te spiegelen in het speciaal ontworpen, zwart-witgeblokte karpet op de vloer. “Hier hadden we graag een muur weggebroken om een panoramisch uitzicht over Rotterdam te krijgen”, zegt Claus. “Maar daar gaf Monumentenzorg uiteindelijk geen toestemming voor. De Rotterdamse monumentenzorg is tamelijk streng, zeker in vergelijking met Amsterdam.”
Psychedelisch
Achter de ontvangstbalie voeren Escher-achtig trappen naar de kamers, de toiletten en de meeting-room. Ze zijn bekleed met een gestreepte, zwart-witte vloerbedekking die enigszins psychedelisch werkt. Voor de ramen van de fraai betegelde toiletten hangt textiel in abstracte patronen dat zorgt voor een atmosferisch evenwicht. De smaakvolle meeting-room kan door gasten en derden worden gehuurd. De amberkleurige, textiele wandbekleding werkt rustgevend en combineert effectief met de oorspronkelijke blauwe kleur van de raamprofielen die moest worden gehandhaafd. De zintuigen komen ook hier niets tekort, net als in de rest van het hotel. Gasten zullen zich in Morgan & Mees snel op hun gemak voelen, alsof zij thuiskomen. En dat is wat je van een goed hotel mag verwachten.
Legenda:
Opdrachtgever Morgan & Mees
Ontwerp Anne Claus interior design
Bouwkundig architect Wessel de Jonge
Interieurbouw Verschuren Interieurbouw
Losse meubelen vintage, eigen ontwerp Anne Claus
Tafels eigen ontwerp Anne Claus (geëmailleerd lavasteen, beton ciré, hout)
Stoelen o.a. Magnus Olesen
Verlichting o.a. Ingo Maurer, Flos, Nemo, Santa & Cole
Terrazzovloer Terrazodesign
Houten vloeren Tomesen Parket & Design
Tegelvloeren en wandtegels Winckelmans, Mutina, Cesi
Vloerbedekking Holland Floors
Wandbekleding Arte, Lemon Papier
Sanitair Dornbracht
Plafonds Acosorb akoestische plafonds
Schilderwerk bestaande blauwe kozijnen Sikkens RO 50.30
Overig schilderwerk RAL 9010 en Farrow and Ball Pointing 2003
Aannemer Van Alphen Bouw