Elke Moebius, projectleider van EuroShop: “Veel ondernemingen hebben de maanden dat ze gesloten waren gebruikt om opnieuw na te denken over de opzet en indeling van de winkelvloer en te investeren in omvangrijke herinrichtingsprojecten. EuroShop komt voor hen precies op het juiste moment.” De stationaire handel is van een pure ‘place-to-store’ in een ‘place-to-be’ veranderd. Consumenten willen onder meer culinair genieten, vrienden ontmoeten, naar een lezing gaan, en nog veel meer. Het winkelen in een familiaire sfeer met persoonlijk advies, is natuurlijk nog steeds een wezenlijk bestanddeel van het detailhandel-DNA, maar niet meer uitsluitend. Flexibele designs van ruimtes en pop-ups zijn net zo populair als infotainment-area’s met een digitaal aanbod.
Ook binnen de handel staat de metaverse in de startblokken. Deze trends worden door EuroShop 2023 weerspiegeld. De vakbeurs presenteert zich met het gebruikelijke veelzijdige aanbod, de hoge kwaliteit en het overzichtelijke concept van acht dimensies: Shop Fitting & Store Design/ Visual Merchandising (hallen 10,11,12); Surfaces & Materials (hal 13); Lighting (hal 9); Food Service Equipment (hal 14); Refrigeration & Energy Management (hallen 14, 15, 16, 17); Retail Technology (hallen 4,5,6,7a); Retail Marketing (hallen 3 + 4) en Expo (hal 1).
EuroShop 2023: key-players aan boord
De boekingsstand van EuroShop 2023 is goed, en dan vooral binnen de segmenten Retail Technology, Refrigeration & Energy Management, Shop Fitting en Store Design & Visual Merchandising. Tot de USP van EuroShop behoort, naast het omvangrijke aanbod van de exposanten van overal ter wereld, de kwaliteit en bandbreedte van het unieke vakprogramma. Het hart daarvan wordt gevormd door de zeven podia van EuroShop, met eersteklas discussie- en lezingsfora met topsprekers, die de nieuwste ontwikkelingen, innovatieve trends en best practice-voorbeelden te midden van de beursactiviteiten met de bezoekers delen. Het programma is gratis en kan zonder aanmelding vooraf worden bijgewoond (simultaan D-GB/GB-D of alleen in het Engels). Alle podia in één overzicht: Store Design Stage, Retail Designers´ Stage, Retail Technology Stage, Connected Retail Stage, Start-up Stage, Retail Marketing Stage en Expo & Event Stage.
De Special Areas van EuroShop omvatten verschillende speciale tentoonstellingsoppervlaktes, met ruimte voor specialisten, start-ups, de ‘generations X, Y & Z’, ideeën, visioenen en innovatieve producten. Daarnaast zijn er in 2023 meerdere premières: het ‘Future Urban Lab’ bijvoorbeeld toont en ontwikkelt samen met bezoekers nieuwe aantrekkelijke factoren om bezoekers naar de stad van de toekomst te krijgen. Een interactief format met een hoge belevingsfactor, dat impulsen en inspiratie biedt. De ‘Room4Senses’ concentreert zich op de zintuigelijke waarneming. Uiterlijke en innerlijke prikkels beïnvloeden immers onze waarneming en lokken de meest uiteenlopende gevoelens uit. Onze zintuigen laten zich ook misleiden of meevoeren, vooral in de visual merchandising. Studenten van de reclamevakschool uit Stuttgart, reduceren de zintuigelijke ervaring van de beursbezoekers in de speciale ‘Rooms4Senses’ tot vier zintuigen. Daarnaast worden de zintuigelijke ervaringen en hun mogelijke inzet in verkoopruimtes geanalyseerd.
EuroShop 2023 is voor vakbezoekers van zondag 26 februari tot en met donderdag 2 maart 2023 dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur geopend. Beurstickets zijn online te vinden op www.euroshop.de/1130 . Een dagkaart kost 70 euro, een tweedagenkaart 120 euro en een doorlopende kaart 165 euro.
www.euroshop.de
De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche.