Studio Modijefsky transformeerde een vervallen bioscoop tot De Witt, een ‘all-day’ brasserie annex filmtheater waar je de hele dag kunt genieten van food en film. Bron van inspiratie voor het interieurontwerp was de rijke geschiedenis van het gebouw.
TEKST Rutger van Oldenbeek
FOTOGRAFIE Maarten Willemstein
De Witt is gevestigd in een voormalige bioscoop in het hart van Dordrecht, The Movies. De geschiedenis van het gebouw gaat echter verder terug: voordat het bioscoop werd, diende het als klooster, school en laboratorium. Studio Modijefsky maakte een ontwerp dat de rijke geschiedenis van het gebouw weerspiegelt en verweefde de verschillende historische lagen tot een tijdloze beeldtaal – met expressieve vormen, warme kleuren en materialen die verwijzen naar het verleden. Om De Witt te verbinden met Dordrecht, ontwikkelde Studio Modijefsky een kleurenpalet dat aansluit bij de ‘Dordtse kleuren’ – het officiële kleurenpalet van de stad, gebaseerd op de historische gebouwen; Dordrecht was de eerste Nederlandse stad die een eigen palet aannam.
Reageerbuizen
Voor de transformatie waren er twee ingangen, nu is er één nieuwe, serre-achtige hoofdentree, ontworpen door Lugten Malschaert Architecten. Het bureau legde ook oude ramen in de gevel bloot en maakte een aantal nieuwe gevelopeningen, waardoor het interieur nu baadt in natuurlijk licht. Het voormalige café-restaurant van The Movies werd vervangen, waarvoor de begane grond ingrijpend werd verbouwd. Om één grote brasserie te creëren, maakte Studio Modijefsky vrijwel de hele ruimte open, waarvoor muren en een lift werden verwijderd. De begane grond bestaat nu uit een centraal gebied, drie kleinere delen en een bar, alle met elkaar verbonden door heldere zichtlijnen.
In het centrale gebied is een open keuken met ertegenover lange vermiljoenkleurige banken, waar gasten kunnen zien hoe hun eten wordt bereid. In de keuken zijn tegels en ramen die herinneren aan het verleden van het gebouw als school en verlichting die is geïnspireerd op de tijd dat het een laboratorium was. Achter de rugleuning van de banken is verlichting geïntegreerd, die wordt weerspiegeld in de gespikkelde tegels en panelen van geribbeld glas – ook een verwijzing naar de schooltijd. Er hangen houten hanglampen met een glazen lichtbuis, die verwijst naar reageerbuizen. De op maat gemaakte tafels in de brasserie zijn er in rond en vierkant en in twee houtsoorten, met verschillende randen en bladen. Eromheen staan hergebruikte vintage stoelen.
Aigües-tegels
Om met niveauverschillen te spelen zijn twee delen van de brasserie verhoogd: in een hoek kun je daardoor nu door de ramen kijken die voorheen te hoog waren. Ook de centrale ruimte tegenover de keuken werd verhoogd. De verhoogde delen hebben net als de rest van de begane grond een stenen vloer van handgemaakte Aigües-tegels uit Mallorca, maar onderscheiden zich door een alternatief vloerpatroon, met vierkante in plaats van diagonale vloertegels. In de drie kleinere ruimtes staan op maat gemaakte banken in hetzelfde vermiljoen als bij de open keuken, maar met leren rugleuningen en zittingen. Boven de ramen zijn kapvormige lijsten aangebracht, geïnspireerd op de hoofdbedekking van de nonnen die hier ooit woonden. Ze zijn gemaakt van dik linnen en omringen ook een aantal ‘nepramen’. Die ramen zijn gemaakt van gerecycled canvas en geschilderd in ivoortinten, ertussen hangen handgemaakte albasten bollampen die het hele interieur van De Witt sieren.
Theatergordijn
Alle ruimtes van de brasserie zijn visueel met elkaar verbonden door hanglampen in de vorm van bogen met een ‘kroon’ van koperkleurig gaas, die verwijzen naar de plafonds in oude kloosters. De lichten weerkaatsen zachtjes op de donkere muren en plafonds eromheen om een intieme sfeer te creëren, waarbij je als vanzelf bij de bar in het hart van de brasserie uitkomt. De bar is als een ode aan de glamour van het witte doek en de podiumkunsten – een toneel met een majestueus drielaags fluwelen gordijn in indigotinten en een toog met een golvend front van eikenhout, dat lijkt op een theatergordijn. De nerven van het hout bewegen zich in twee richtingen en creëren een opvallend contrast: verticaal op de het golvende deel, en horizontaal op de vlakke basis eronder. Als in een klassieke brasserie heeft de bar een zinken blad. Kolommen in de hoeken van de barruimte zijn bekleed met handgemaakte verouderde spiegels en lichtblauwe tegels, een van de Dordtse kleuren.
Balkon
Op de begane grond is ook een van de drie filmzalen, de andere zijn op de verdieping. Er zijn twee trappen naar boven, die uitkomen in de filmlounge met bar en ticketbalie. Het vloerpatroon is hetzelfde als beneden, maar de vloer is hier van twee tinten eikenhout in plaats van tegels. Voor de routing tussen de lounge en de bioscoopzalen zorgt een eenvoudigere versie van de kloosterbooglichten, zonder gaaskroon. De lounge wordt gesplitst door een wand, met aan de ene kant de bar en aan de andere kant de ticketbalie. De bar en de balie hebben hetzelfde golvende front als de bar beneden en lijken één geheel; de bar is echter blauw en de ticketbalie uitgevoerd in donker eiken.
Tegenover de bar is een nieuw balkon, bij de balkon-deuren staan luxueuze loungefauteuils en kun je genieten van het uitzicht over het plein de Kunstkerk tegenover De Witt. Op de verdieping is ten slotte ook een multifunctionele evenementenruimte, voor bijvoorbeeld poëzievoordrachten of dansvoorstellingen. Donkerbruine en taupe fluwelen gordijnen verbergen een deur naar een event-keuken, voor verlichting hangen er gekleurde glazen hanglampen die doen denken aan planeten. De ruimte is met veel oog voor detail vormgegeven, net als alle andere onderdelen van De Witt – dat zonder meer een prachtige aanwinst voor het Dordtse uitgaansleven is.
Legenda:
Opdrachtgever Dennis van Buuren
Interieurontwerp Studio Modijefsky; Esther Stam, Natalia Nikolopoulou, Agnese Pellino, Ivana Stella, Felicia Ureña, Christel Willers, Beata Karlsson, Cansu Sezer, Blerina Xhigoli
Architect entree en gevelopeningen Lugten Malschaert Architecten; Andries Lugten, Martijn van Veelen, Suzanne den Herder
Interieurbouw Brandwacht en Meijer
Grafisch ontwerp & brand identity Offff Studio
Oppervlakte interieur 1.115 m2, exterieur 525 m2