In tegenstelling tot avant-garde is goth is geen stijl, maar de verbeelding van een gevoel; de “verleidelijke duisternis”, een melancholisch-romantische visie die na meer dan twee eeuwen stevig in onze cultuur is verankerd. Goth is een uitgesproken vorm van escapisme, een poging om de gewone wereld te ontkennen of te vergeten. Het verwerpt de onttoverde moderne maatschappij waarin alles te verklaren is en geeft je in plaats daarvan de gelegenheid om jezelf te verliezen in een wereld vol diepe betekenis, zwarte magie en onuitsprekelijke geheimen, op zoek naar vervoering en sensatie.
Bronnen van goth
De tentoonstelling besteedt aandacht aan de bronnen van goth, die zowel in de klassieke Europese kunstgeschiedenis als in de alternatieve en populaire cultuur te vinden zijn. Je ontdekt een rijk overzicht met objecten en kunstvoorwerpen uit de collecties van onder andere het Kröller-Müller Museum, Musée d’Orsay, de Hamburger Kunsthalle en het Royal Institute of British Architects. Werken variëren van ontwerptekeningen van Pierre Cuypers en objecten van A.W.N. Pugin tot meubelen van André Lassen en H.R. Giger; van prenten van Odilon Redon en Felicien Rops tot fotografie van Nona Limmen; van 19e-eeuwse rouwsieraden tot de haute couture van Linda Friesen en Marjolein Turin en van sculpturen van Sarah Bernhardt en Emmanuel Frémiet tot hedendaagse kunst en design van Sruli Recht, Carolein Smit en Cindy Wright. Stadswandelingen door ‘s-Hertogenbosch, lezingen, een podcastserie, workshops en een film- en muziekprogramma bieden extra verdieping bij de tentoonstelling.
Avant-garde: verovering van ruimte
Lucio Fontana (1899 – 1968) is een van de belangrijkste vernieuwers van de beeldende kunst in de twintigste eeuw. Hij is vooral bekend om zijn schilderijen met sneden en gaten. Minder bekend is dat hij is opgeleid als beeldhouwer en dat keramiek zijn favoriete materiaal was. Vanaf de jaren veertig van de vorige eeuw schiep hij een nieuwe beeldtaal die zich moest verhouden tot de ontwikkelingen in de wetenschap en technologie van zijn tijd zoals kwantummechanica, de eerste ruimtereizen en de opkomst van de televisie. In lijn met die ontwikkelingen maakte hij gebruik van innovaties als blacklight, fluorescerende verf, neonlicht en televisie. Fontana verenigde zo beeldende kunst, architectuur en vormgeving in een nieuwe, allesomvattende opvatting over ruimte. Hij doorbrak de grenzen tussen verschillende disciplines en inspireerde tijdgenoten en latere generaties om die grenzen verder te verkennen.Design Museum Den Bosch bezit de grootste collectie keramisch werk en sieraden van Fontana in Nederland. In deze tentoonstelling wordt deze verzameling getoond in samenhang met schilderijen, sculpturen en lichtobjecten uit binnen- en buitenland. Voor het eerst sinds 1967 zijn Fontana’s Ambienti Spaziali weer in Nederland te zien. Met instemming van de Fondazione Lucio Fontana worden deze baanbrekende ruimtes en installaties uit het midden van de vorige eeuw gereconstrueerd in het museum. Als bezoeker begeef je je zo letterlijk in de ruimte(s) van Fontana. Lezingen en een catalogus, uitgegeven door NAI 010, bieden extra verdieping bij de tentoonstelling.
De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.