Na vier jaar is de imm cologne volgend jaar weer terug in de vertrouwde wintermaand. Het centrale thema van de aankomende meubelbeurs in Keulen, van 14 tot en met 18 januari, is Connecting Communities. Hiermee wil de beurs zich positioneren als een vitale link tussen de verschillende partijen in de interieurdesignindustrie, zoals de exposanten en de bezoekers.
Daarnaast constateert de imm een verschuiving naar meer gemeenschapsgerichte concepten, zoals co-working, co-living, samen tuinieren en autodelen: steeds meer mensen zijn bereid om zowel ruimtes als fysieke objecten te delen, niet alleen om praktische en financiële redenen, maar ook om zich verbonden te voelen en deel uit te maken van de samenleving. Deze verschuiving naar een gemeenschapsgerichte benadering wint ook aan relevantie in de wereld van interieurontwerp. In plaats van simpelweg te reageren op de groeiende vraag naar innovatieve ideeën en producten die voldoen aan de behoeften van een onderling verbonden en gemeenschapsgerichte samenleving, laten professionals uit de industrie ook zien dat ze openstaan voor gemeenschappelijke concepten. Connecting Communities verkent deze actuele ontwikkelingen.
De imm streeft ernaar de dialoog en netwerken binnen de interieurwereld, actief te bevorderen – door middel van verschillende event-formats, netwerkmogelijkheden en een innovatief nieuw beursconcept. Zo kunnen exposanten samen stands bouwen en catering te delen – niet alleen voor de kostenefficiëntie, maar ook voor creatieve synergiën. Artifort, De Ploeg, Hollands Licht, Label Vandenberg, Longbarn, Metaform, Montis, Pilat&Pilat en Pode hebben al aangekondigd zich op één gemeenschappelijk platform te presenteren.
imm Spring Edition
Voor netwerken is er daarnaast het eerder dit jaar op de imm Spring Edition geïntroduceerde concept The Circles – cirkelvormige gebieden in elke beurshal waar exposanten, bezoekers, ontwerpers, verenigingen en experts samen kunnen komen om ideeën op te doen en uit te wisselen en hun kennis te vergroten. Het holistische concept belichaamt het thema Connecting Communities en zal volgens de imm voor veel meer gemeenschapsgevoel zorgen dan een standaard beurs. Er komen weer verschillende soorten Circles, zoals de Circle Club, Circle Café, Circle Bistro en Circle Bar voor eten en ontspanning. In de Installation Circles komen kunst en design samen, en worden nieuwe perspectieven op interieurontwerp getoond. Vier geselecteerde ontwerpers zullen installaties presenteren met de thema’s ‘Sense of Surface’, ‘Editions of Design’, ‘Impact of Light’ en ‘Welcome to Stay’. Daarnaast zijn er de Brand Circles, waar de beste innovaties van exposanten worden getoond, en de Community Circles, de platforms waar bedrijven zich gemeenschappelijk presenteren. Behalve de hierboven genoemde merken zullen ook de gerenommeerde Duitse bedrijven Object Carpet, Draenert, Walter Knoll, Rolf Benz, Kettnaker, Schönbuch en Freistil zo’n Community Circle vormen.
De nadruk op high-end design zal weer liggen in het Pure-segment, in de hallen 3.2 en 4.2 en de nieuwe hal 1. Pure zal ook de resultaten tonen van de Pure Talents Contest, de wedstrijd voor opkomend ontwerptalent. Naast de beurshallen zullen ten slotte ook in Design Post Köln verschillende fabrikanten hun ontwerpen tonen, waaronder Arco, Arper, Cascando, Kristalia, Kvadrat, Marset, Thonet, Wagner en Zeitraum.
- Bekijk ook
- www.imm-cologne.com
- www.designpost.de