Design District – van 29 tot en met 31 mei in Rotterdam – was opnieuw een succes, met veel enthousiaste bezoekers, goede contacten en prachtige noviteiten.
Er was dit jaar één hal minder op Design District: het voormalige distributiecentrum van de Van Nelle Fabriek, de hal met de hoge stellages, bleek niet meer verhuurd te worden voor evenementen. Maar door een slimme herindeling en nieuwe opzet van de andere twee hallen, de oude koffie- en tabaksfabriek, waren er ongeveer net zoveel merken vertegenwoordigd als in 2023. In totaal presenteerden zo’n 200 high-end merken nieuwe producten op het gebied van in- en outdoor design. Aan de presentaties was veel aandacht besteed, wat zorgde voor een bruisende, kleurrijke en inspirerende beurs. Hierbij waren er kleinere stands en werd strenger gekeken of producten wel echt noviteiten waren. Dat werkte goed, zegt de beursorganisatie, en wordt meegenomen naar de volgende editie. Daarnaast verhuisde een groot deel van de horeca naar de tuin, waar je bij regen kon lunchen en borrelen onder een grote overkapping. En ook hier waren verschillende merken te zien.
In totaal kwamen er 7.184 bezoekers naar de beurs. De eerste dag kwamen 2.260 interieurprofessionals, op donderdag waren het er 2.458, en de laatste dag werden er 2.466 bezoekers geteld. Het totaal aantal bezoekers is ongeveer gelijk aan de vorige editie (7.111 bezoekers), maar door de hal minder en volle bezetting leek het af toe véél drukker dan in 2023. Dat er ook goede contacten werden gelegd op de beursvloer, was duidelijk te zien aan de levendigheid, goede sfeer en interactie. En de cijfers bevestigen het: er werden maar liefst 15.850 leads gescand gedurende de drie beursdagen.
Het aanbod was breed en zeer divers – van meubelen en verlichting voor binnen en buiten tot textiel, wandbekleding en materialen voor de interieurbouw. Een selectie.
De volgende Design District staat gepland voor 21 tot en met 23 mei 2025.
FieldS | by Marjan Veltkamp maakt al 16 jaar verrassende kunstwerken, die een sieraad zijn voor iedere ruimte. Ze maken de ruimte aaibaar en brengen de losse elementen van een interieur samen, tot één geheel. Of ze zorgen juist voor een stijlvolle ruimteverdeling. Omdat het modulaire objecten zijn, zijn ze geschikt voor zowel grotere als kleinere ruimtes. En in een mum van tijd kan een ruimte anders worden ingericht. FieldS heeft inmiddels een grote collectie opgebouwd, waar je als consument of interieurarchitect uit kunt kiezen. Daarnaast maakt Veltkamp ook projecten op maat: samen met de klant ontwerpt ze een nieuw object dat naadloos aansluit bij het interieur. In de Van Nellefabriek toonde FieldS naast het modulaire object KETTE, in een prachtig blauw/paarse setting, ook een aantal nieuwe lichtobjecten, zoals Turnball en deze Magnolia. De prachtige sfeerlampen vormen een opvallend interieurelement, gemaakt van 100% wolvilt en net als de hele collectie duurzaam in de regio geproduceerd. (Foto Ilco Kemmere)
outil.li is het bedrijf van Yoeri Nagtegaal en Sjoerd Smit, die in hun aanpak zoeken naar een verschuiving in het bestaande productieparadigma richting een verantwoorde en circulaire aanpak – door zich te beperken tot kleinschalige, digitale productiemethoden als 3D-printen, het gebruiken van gerecyclede en herbruikbare materialen en door alles in huis te ontwerpen en te produceren. Het resultaat zijn lampen met een minimum aan materiaal maar een volumineuze aanwezigheid. De nieuwste hanglamp van outil.li is de jello, een mysterieuze, schijnbaar zwevende capsule die een kleurrijke totem van geometrische vormen omsluit. De combinatie van het 3D-printproces, materiaaleigenschappen en kleur zorgen voor een licht met een unieke, enigmatische sfeer. De interne vormen zijn variabel in kleur en positie en creëren zo steeds een ander licht. Alle outil.li lampen kunnen worden gekoppeld aan ‘dials’ – draadloze draaiknoppen voor het aansturen van. Ze zijn ontworpen voor een prettige, tastbare interactie met licht, die sterk contrasteert met app-based lichtbedieningen. Ook de dials zijn volledig 3D geprint uit gerecyclede en herbruikbare materialen. (Foto: Jacqueline Fuijkschot)
Arthur Eltink Agencies herintroduceerde de DD44, een iconisch ontwerp van de Zweedse designer Alexander Lervik. De stoel is er nu in diverse metal finishes, zoals brons, koper en blauw staal. Deze coatings hebben alle eigenschappen van de betreffende metalen en verouderen ook als zodanig. Het 6 mm dikke aluminium frame krijgt door de strakke belijning de uitstraling van een sculpturaal object. De laag zittende DD44 is uitermate geschikt als bijzetfauteuil in bijvoorbeeld ontvangst- en wachtruimtes en hotelkamers, en kan ook voor buitengebruik geschikt worden gemaakt. De eerder uitgebrachte houten versie (in onder meer zebrano, noten en essen) is nog steeds leverbaar in een limited edtion. Op de vernieuwde website van Arthur Eltink Agencies kan rechtstreeks contact op worden genomen voor een vrijblijvende offerte.
Bij Johanson Design was onder meer deze door Alexander Lervik ontworpen PLUS te zien – een comfortabele stapelbare stoel die is gemaakt van gerecycled plastic. Tijdens het ontwikkelingsproces lag de focus op productiemethoden die het materiaalgebruik minimaliseren, niet alleen om een aantrekkelijke prijs te garanderen, maar vooral om de impact op het klimaat te verminderen. Het plusteken op de rugleuning is het symbool dat de stoel identificeert en zijn naam geeft. PLUS is er met een zitting/rugleuning in 11 kleuren (wit, zwart, groen, lichtgrijs, donkergrijs, beige, roze, bordeauxrood, rood, blauw en geel), het frame kan in alle RAL-kleuropties worden gelakt. Er zijn verschillende frames – met 4 poten, geleiders of een draaibaar pilaarframe – alle met of zonder armleuningen. De stoel is er ook met textiele bekledingen en verschillende modellen kunnen van wielen worden voorzien. Agent van Johanson is DesignBy2.
johansondesign.com, www.db2.nl
Instamat is al sinds het midden van de jaren 80 leverancier van designradiatoren, waaronder die van het Italiaanse Antrax. Op Design District was onder meer de Antrax Tubone te zien, die dit jaar zijn 20e verjaardag viert en een van de eerste radiatorcollecties van het bedrijf was. Deze Tubone–H bestaat uit een horizontale ovale ronde buis met een diameter van 6 cm, die kan worden geleverd met één element, twee of drie elementen boven elkaar of twee elementen achter elkaar. Het ophangmateriaal is in de kleur van de radiator en wordt samen met de ontluchting meegeleverd. De radiator wordt na een grondige roestwerende voorbehandeling voorzien van een poeder-epoxylaag. Er is ook een verticale versie, de Tubone-V. De Tubone is ontworpen door Andrea Crosetta.
De sfeer op de stand van Burik&Burik was zomers en ontspannen, dankzij een gezellig gedekte Panigiri-tafel van Extremis en een voetbaltafel van RS Barcelona. Dat bedrijf ontwerpt en vervaardigt een uitgebreide collectie voetbal-, biljart-, sjoelbak- en tafeltennistafels, voor zowel thuis als in de horeca en op het werk. Deze door Rafael Rodríguez voetbaltafel RS2, het eerste model van RS Barcelona, is een moderne herinterpretatie van een van de klassiekers van de Spaanse spelcultuur. Zijn verfijnde vormen, prachtige details en uitstekende bespeelbaarheid, met een bevredigend krachtige geluid van de bal die metaal raakt, hebben het tot een iconisch ontwerp gemaakt dat de tand des tijds heeft doorstaan. De RS2 is er in versies voor binnen en buiten en verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder deze in roestvrij staal. De spelers zijn gemaakt van gegoten aluminium en de handvaten van Iroko-hout.
rsbarcelona.com/en, www.burikenburik.nl
Op een uitgesproken stand met dito programma (waaronder een ‘collab’ met de eigenzinnige kunstenaar en designer Toshy, die de door Elise Luttik ontworpen stoel Chester gebruikte als canvas voor een ‘live painting’ sessie) presenteerde Satelliet Originals tal van kleurrijke en originele ontworpen, waaronder deze loungestoel Oso, exclusief voor Satelliet ontworpen door het Nederlandse ontwerpersduo Jon+Sven (Jon Assink en Sven Schimmer). De stoel heeft een massief eiken frame dat kan worden afgewerkt in de kleuren notenhout, klassiek notenhout, wengé, mahonie, cognac, klassiek honing, blank of mat blank. De rugleuning en zitting zijn volledig bekleed met een stof en/of leer naar keuze. De Oso is er met armleuning aan de linkerkant, aan de rechterkant of aan beide kanten, en als bankje (de Oso B).
Met een indrukwekkende muur met kleurrijke en gestructureerde patronen uit hun stoffen- en kunstleercollecties, presenteerde Vyva Fabrics onder meer de nieuwe duurzame stoffencollectie Sunbrella Endless Stories – die bestaat uit tot 50% gerecyclede vezels, afkomstig van overgebleven Sunbrella-materiaal dat tijdens het productieproces is verzameld. Hierdoor ontstaan kleine kleurvariaties en gevlamde garens, wat bijdraagt aan het unieke karakter van het product. Endless Stories is ontworpen om onbeperkte combinaties van texturen en kleuren mogelijk te maken. De vier typen – Heritage, Source, Harvest en Slow – passen natuurlijk bij elkaar en kunnen goed worden gecombineerd met de standaard, niet-gerecyclede Sunbrella-collecties. De stoffen zijn geproduceerd zonder gevaarlijke stoffen en dragen het Oeko-Tex Standard 100-certificaat, het hoogste veiligheidsniveau voor textielproducten. Daarnaast bevorderen ze een gezonde binnenlucht en zijn ze Greenguard Gold-gecertificeerd. Bovendien is Endless Stories de eerste collectie zonder PFAS. (Foto: Ilco Kemmere)
Op een prachtige stand in wit en groen toonde DecoLegno twee nieuwe programma’s waarbij de interieurprofessional eigen plaatmateriaal samenstelt om ‘one of a kind’ interieurs te ontwerpen. Op het witte deel konden bezoekers kennismaken met het concept Patternine, waarmee unieke driedimensionale structuren in solid surface van Durasein kunnen worden gecreëerd. De 3D-patronen worden in solid surface aangebracht door middel van complexe frezingen – van vloeiende hypnotische structuren tot strakke geometrische patronen. In combinatie met licht ontstaan betoverende effecten. Patternine kan worden toegepast in hospitality-concepten, werkomgevingen, openbare ruimtes en particuliere interieurs – in wanden, balies of badkamermeubels. De groene kant was gewijd aan het Solid Colours programma van Cleaf, dat bestaat uit vijf bijzondere structuren en 80 unikleuren, die naar eigen inzicht kunnen worden gecombineerd. De structuren zijn: Ares met zijn industriële stuceffect; de vlakke Fiocco; Millenium met de structuur van geschuurd dennenhout; Primofiore met de beleving van luxe leer; en de geometrische lijnenstructuur Riga. De uitgesproken groentoon UB38 is door DecoLegno verkozen tot ‘Kleur van het Jaar’. (Foto: Ilco Kemmere)
by MAUT ontwerp en levert custom interieurproducten aan de B2B-markt. Binnen het assortiment van behangen, kleden, tapijttegels en kamerbreed tapijt biedt by MAUT ook maatwerk voor de projectmarkt. Het bedrijf werkt hierbij nauw samen met een professioneel team van fabrikanten, grafisch vormgevers, ontwerpers en verwerkers. by MAUT is opgericht door Mirjam Klunder. Na haar afstuderen als textiel ingenieur deed zij jarenlang saleservaring op in de interieurmarkt, waar zij haar kennis van technisch textiel en printprocessen toepaste om hoogwaardige digitaal geprinte wandbekleding en interieurstoffen te ontwikkelen. by MAUT ontwerpt alle dessins met de grootst mogelijke zorg en selecteert de mooiste materialen. Er zijn zeven behangkwaliteiten, twee tapijtkwaliteiten en twee tapijttegel-kwaliteiten, elk met een onderscheidende, exclusieve uitstraling. Zo kan gekozen worden voor metallic, textiel of fiberglass behang en hoogwaardige tapijtkwaliteiten voorzien van een prachtige glans- of mat garen. Highlights op de stand waren de nieuwe duurzame tapijttegelcollectie en behangkwaliteiten – grasweefsel en goud- en zilverzijdekwaliteit. Alle collecties zijn te vinden op de B2B webshop van by MAUT.
De iconische Catifa 53, in 2001 ontworpen door Lievore Altherr Molina en het eerste Arper product met milieuproductverklaring, gaat een nieuw tijdperk in – door een partnerschap op het gebied van materiaalinnovatie. Als Catifa Carta kreeg de stoel een nieuw ontworpen schaal van het in Zweden ontwikkelde PaperShell, een revolutionair nieuw materiaal gemaakt van een bijproduct van composiethout, dat de sterkte en het comfort biedt die essentieel zijn voor Catifa’s karakteristieke dubbelgebogen silhouet. PaperShell is de eerste innovatie in zijn soort en vermindert de impact van de stoel op het milieu drastisch, door te doen wat bomen doen: koolstofdioxide opslaan. Aan het einde van zijn levenscyclus kan het materiaal worden gereduceerd tot biochar, waardoor de CO2 die tijdens vorige levensfasen is vastgelegd, met succes wordt vastgehouden. Arper is de eerste fabrikant in de ontwerpindustrie die PaperShell op een product toepast. De schaal van Catifa Carta is er in koffie en grafiet, voor de basis is er keuze uit een stalen onderstel met 4 poten in zwart, stalen sledeonderstel in zwart en roest, en zwart aluminium schraagonderstel met en zonder wielen. (Foto Salva Lopez)
ØDE had veel succes met de nieuwe Ukiyo X – de eerste ovale tafel in de collectie van het bedrijf. Ukiyo X is een ontwerp van Francine Broos Interieurarchitecten (Francine Broos en Bas Leenders), dat ook de ØDE tafels Otoko en Josei ontwierp. Ukiyo X heeft een link met deze tafels, gebaseerd op Japanse tempels en schrijnen. De verwijzing is te zien als je Ukiyo X op bladhoogte bekijkt: het blad lijkt te zweven boven de onderconstructie, die wordt gedragen door de poten aan de buitenzijde. De naam verwijst naar een Japanse term die zich vertaalt als ‘zwevende wereld’, leven in het moment en los van de zorgen van het leven. Ondanks dat de tafel van massief hout is, roept hij een illusie van gewichtloosheid op. De ovale vorm van het blad in combinatie met de ranke, taps toelopende poten versterken die luchtigheid. Ukiyo X is vervaardigd uit massief Europees eikenhout en de standaardafmetingen zijn 1300 mm x 2600 mm. Maatwerk behoort tot de mogelijkheden – zoals afwerkingen in een kleur naar keuze of een ander materiaal dan Amerikaans notenhout.
De door Kasper Salto voor Fritz Hansen ontworpen tafelserie Pluralis biedt veelzijdige oplossingen voor vergaderingen van elke omvang, online en offline. De serie is ontworpen voor organisaties die zoeken naar moderne en functionele vergaderruimteoplossingen met een elegant design. Pluralis werd dit jaar uitgebreid met een aantal nieuwe toevoegingen, met hoekige vormen om ervoor te zorgen dat iedereen kan zien en gezien kan worden. Zo is er nu een aan de wand gemonteerde versie voor online en hybride werkervaringen; een trapeziumvormig model voor inclusieve vergaderruimte-ervaringen in grotere ruimtes; een tafel in dubbele trapeziumvorm, die de mogelijkheden voor grotere bijeenkomsten vergroot en zorgt voor flexibel gebruik; en een rechthoekige uitvoering in de nieuwe maten 180 x 80 en 220 x 100 cm, voor extra flexibiliteit. De Pluralis-serie combineert naadloos vorm en functie, waarbij de nieuwe configuraties extra flexibiliteit bieden in zowel compacte als grote vergaderruimtes.
Voortman Kantoormeubelen introduceerde behalve het nieuwe HALO meubelprogramma (zie ook p. 86) ook een uitbreiding van het Credenza kastenprogramma. Naast de met de IF Award 2023 onderscheiden dressoirs zijn er twee uitvoeringen in de kastbreedte 90 cm aan het assortiment toegevoegd. Zo is de halfhoge kast (126 cm) nu leverbaar met geïntegreerde plantenbak, en daarmee nog aantrekkelijker voor plaatsing op de kopse kant van werkplekclusters of als afscheiding van de open ruimte. Daarnaast is er ook de fraaie en praktische wandkast in hoogtemaat 179 cm. Voortman ontwikkelt alle meubelen, ook HALO en Credenza, op basis van circulaire uitgangspunten, met herbruikbare grondstoffen en materialen, en duurzame productie in eigen fabriek. Alle onderdelen zijn door de modulaire constructie uitwisselbaar en vervangbaar of na de gebruiksperiode herbruikbaar.
OPNIEUW! ontwikkelt (kantoor)meubelen van gebruikte materialen en geeft afgedankte meubelen een nieuw leven – zoals tafels van treinonderdelen en lampenkappen van gerecycled plastic. Kortom, 100% circulair, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan de reductie van CO2, energie en grondstoffen. Als sociale onderneming werkt OPNIEUW! daarbij met mensen die afstand tot de arbeidsmarkt hadden en leidt ze op tot houtbewerkers, stoffeerders, metaalbewerkers en monteurs. OPNIEUW! levert alles van een thuiswerkplek tot een complete projectinrichting. In de onlinedatabase (het Sketchup Warehouse) staan alle beschikbare producten in 3D model. Daarnaast revitaliseert het bedrijf gebruikte vloeren tot nieuwe refurbished vloeren. Met een voorraad van 100.000 m2 biedt OPNIEUW! een ruime keuze en kan snel worden geschakeld. Door samen te werken met partners uit de hele keten wordt de gebruikte vloer nagenoeg opgewaardeerd naar de oorspronkelijke staat. De foto toont het pand van Copijn waarvoor OPNIEUW! circulair maatwerk leverde.
Pieter Peters van Being Spaces ontwierp voor COAT14 de Eezi One, de eerste fauteuil van het bureau van ruimtelijk ontwerpers, waarbij Peters op een duurzame manier een houten frame combineert met een kussen van COAT14. Op het hout van de Eezi One wordt aangegeven waar de gebruikte boom vandaan komt en wanneer hij heeft geleefd. Het hout krijgt een eigen nummer en certificaat, waardoor elke stoel uniek is. Op www.houtmetgevoel.nl kun je de codes invoeren die in de stoel staan gegraveerd en alle gegevens over het hout inzien.
De in samenwerking met COAT14 vormgegeven comfortabele zitting is gemaakt van duurzame materialen. De binnenkant is gemaakt van gerecyclede matrassen, en de siliconencoating is gebaseerd op volop verkrijgbaar zand. Bovendien komen er bij het coatingproces geen schadelijke stoffen als VOC’s vrij en wordt er minder water en energie verbruikt dan producten die zijn gebaseerd op PU/PVC.