MillerKnoll: 100 jaar modern design

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Toen Herman Miller en Knoll in 2021 fuseerden tot MillerKnoll, waren hun designstambomen onovertroffen. Beide hadden een staat van dienst die helemaal teruggaat tot de eerste helft van de 20e eeuw. Ondanks hun lange geschiedenis bleven beide merken echter in de voorhoede van modern design, gericht op innoveren en het verbeteren van levens door middel van meubilair voor kantoren en woningen.

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Inspireren tot verbindingen

Het was hun gedeelde passie die hen uiteindelijk bij elkaar bracht om een marktleidend collectief te creëren. Maar de oorspronkelijke verbinding werd al veel eerder gevormd, in de jaren 30 aan de Cranbrook Academy of Art. Cranbrook was de ‘incubator van mid-century modern design’, een oase voor enkele van de pioniers van modern design. Hier kregen beginnende ontwerpers de vrije hand om te spelen en te experimenteren.

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Behalve het cultiveren van vrij denken deed Cranbrook nog iets anders: het verbond grootheden als Eero Saarinen, Harry Bertoia, Florence Schust (later Knoll) en Charles en Ray Eames. Florence zou samen met haar man Hans Knoll, de oprichter van Knoll Associates, de drijvende kracht achter Knoll worden. Saarinen en Bertoia zouden later voor Knoll enkele van de meest iconische voorbeelden van modern design ontwerpen – zoals de Tulip Table en de Diamond Chair

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Charles en Ray Eames traden ondertussen bij Herman Miller in de voetsporen van Alexander Girard en George Nelson, en transformeerden de zware, traditionele meubelen uit het begin van de 20e eeuw in lichtgewicht ontwerpen die mensen daadwerkelijk ondersteunden in hun werk en leven. Tegenwoordig behoren hun creaties tot de meest geliefde stukken van modern design, en zijn ze over de hele wereld te zien in musea, kantoren en woningen.

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Knoll en Herman Miller hadden verschillende benaderingen van modern design, maar hun bedoelingen – en de passie erachter – waren dezelfde: beide wilden betere producten maken om mensen in leven en werken te ondersteunen. Niet verwonderlijk dat de twee merken uiteindelijk in 2021 bij elkaar kwamen. Maar MillerKnoll is niet alleen de som van twee legendarische merken: het is een merkencollectief dat is gewijd aan het vormgeven van de toekomst van design, dat het leven van mensen en de wereld om ons heen verbetert.

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Naast Herman Miller en Knoll zijn de merken in het MillerKnoll-collectief onder andere Colebrook Bosson Saunders, HAY, Muuto en NaughtOne. “ MillerKnoll is de overkoepelende organisatie, en hoewel onze merken een gedeeld DNA van geweldig design hebben, hebben ze allemaal hun eigen identiteit”, zegt Lionel Pithoud, regionaal directeur van MillerKnoll Benelux. “We willen het individualisme en het karakter van onze merken behouden, om onze brede klantenkring te kunnen bedienen met de beste en meest gevarieerde ontwerpoplossingen, en mooie en karakteristieke ontwerpen te blijven creëren. Dit onderscheidt ons van onze concurrenten.”

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Gedeeld DNA, onderscheidend ontwerp

Het Deense designbedrijf HAY staat bekend om zijn speelse en innovatieve benadering van meubelen. Een voorbeeld is de Crate Collection. Oorspronkelijk in 1934 ontworpen door architect en ontwerper Gerrit Rietveld om overtollige houten scheepskratten te gebruiken, is de collectie opnieuw gelanceerd in een Rietveld Originals x HAY samenwerking. Gemaakt met respect voor het origineel, deelt de Crate Dining Chair dezelfde nauwkeurig gebalanceerde verhoudingen en transparante constructie, die productiekosten minimaliseert en het montageproces optimaliseert.

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Het Britse merk NaughtOne maakt prachtige, eenvoudige meubelen die lang meegaan en op verschillende manieren kunnen worden gebruikt. Een voorbeeld van de ontwerpfilosofie van NaughtOne is de Tun Coffee Table, die zowel alleen als in combinatie met de Tun Side Tables een goede indruk maakt. Zowel het kloeke sokkelvormige onderstel als het ranke tafelblad kunnen worden aangepast in elke kleur uit het uitgebreide kleurenpalet van NaughtOne.

MillerKnoll: 100 jaar modern design

Dan Muuto, het Deense meubelbedrijf dat wordt gekenmerkt door duurzame esthetiek, functionaliteit, vakmanschap en eerlijke expressie. Muuto’s Outline Highback Sofa combineert de zachte, diepe zitting en scherpe verfijnde lijnen van de originele Outline Sofa met een hoge rug. Zo kan met Outline privacy worden gecreëerd in grotere ruimtes, en overal onderdak worden geboden voor gesprekken en samenwerking – van recepties en atria in hotels en openbare ruimtes tot open werkomgevingen.

Het vergemakkelijken van de interactie tussen technologie, meubelen en mensen op de werkplek is de missie van het Britse merk Colebrook Bosson Saunders (CBS). De onderscheidende aanpak van CBS heeft de ergonomie van de werkplek opnieuw gedefinieerd, en heeft een positieve invloed op de manier waarop mensen zitten aan en werken met hun apparatuur. Flo X is de nieuwste evolutie op het gebied van monitorsteunen met hoge belasting van CBS – geschikt voor grotere en zwaardere monitoren, en voor dubbele en drievoudige monitoren.

Iconische erfenissen

Knoll laat zich ondertussen nog steeds leiden door de principes van het Bauhaus-design, in de overtuiging dat meubelen een architectonische ruimte moeten aanvullen in plaats van ermee te concurreren. En veel van de Bauhaus-iconen die Knoll zo bekend maakten, zijn vandaag nog net zo populair als toen ze werden ontworpen – zoals de Barcelona Chair van Mies van der Rohe.

Terwijl Knoll en Herman Miller verschillende benaderingen van modern design hebben, verenigt hun gedeelde passie voor innovatie hen als het gaat om duurzaamheid. Beide merken streven al tientallen jaren naar het verbeteren van ruimtes en het leven van de mensen die ze gebruiken. Die toewijding strekt zich nu uit tot het verbeteren van de planeet waarop we leven, en MillerKnoll heeft zich ambitieuze doelen gesteld om dat te bereiken.

Tegen 2030 is MillerKnoll onder meer van plan om helemaal te stoppen met plastic voor eenmalig gebruik, het gebruik van gerecyclede materialen tot minstens 50 procent te verhogen en de ecologische voetafdruk van het collectief aanzienlijk te verkleinen, net als die van zijn partners en leveranciers.

“Onze industrie – en de wereld in het algemeen – verandert snel”, zegt Pithoud. “Door samen te komen als MillerKnoll definiëren en leiden we deze transformatie, zoals we andere in onze geschiedenis hebben geleid. Samen zijn we nog beter in staat om te anticiperen op, en vorm te geven aan de toekomst – door middel van probleemoplossend ontwerp.”

www.millerknoll.com