NH Media is hét mediabedrijf van Noord-Holland. Vanwege groei heeft het hun gedeelde kantoorruimte in Amsterdam verlaten om te verhuizen naar Hilversum. Hollandse Nieuwe kreeg de opdracht om een inspirerende werkomgeving voor ze te ontwikkelen in het M-mediagebouw te Hilversum.
De verhuizing van NH Media ging echter niet alleen om een grotere werkomgeving maar de opdracht bevatte ook een aantal organisatorische uitdagingen die in de nieuwe werkplek moest worden opgelost. Het nieuwe kantoor moest een clubhuis worden voor alle 10 regio's en 47 gemeenten die NH Media vertegenwoordigt, en als een thuis voelen voor collega's uit iedere regio, zodat zij verbinding kunnen maken met het bedrijf en met elkaar. De nieuwe manieren van werken bij NH Media zullen worden ondersteund in het kantoor, en een functionele en inspirerende ruimte creëren voor alle medewerkers en bezoekers is erg belangrijk. Een plek waar nieuws, radio en lokale informatie zichtbaar en tastbaar aanwezig zijn.
Ruimtelijke, culturele en sociale eisen van NHMedia
De nieuwe ruimte had enorm potentieel maar bracht tegelijkertijd uitdagingen, waaronder de positionering van de entree in het midden van twee kantoorvleugels. Deze indeling gaf kans op een tweedeling binnen het kantoor, in plaats van een verenigd geheel. Na grondige analyse, waarbij de nieuwe ruimtelijke, culturele en sociale eisen van NH Media als leidraad werden gebruikt, begon het idee van de 'Media Flow' zich te ontvouwen als een eenvoudige manier om veel van deze uitdagingen op te lossen met één dynamisch element.
De Media Flow is een fysieke lijn die de werkomgeving organiseert en ieder facet van NH Media met elkaar verbindt. De lijn neemt de vorm aan van een half transparante muur die verandert van functie; als drager van live nieuws en bewegwijzering tot een display van lokale schatten of als toegangspoort naar verschillende werk eilanden.
Reizen door de Media Flow
De ruimtelijke kwaliteit van de Media Flow maakt het mogelijk om te switchen tussen open en gesloten ruimtes. Dit betekent dat bepaalde ruimtes 'in' de flow zijn en andere daarbuiten. De hoofdingang van het kantoor, via lift of trap, brengt je direct in het hart van NH Media. Hier is de Media Flow solide en functioneert als een Wunderkammer waar lokale schatten, aandenkens en objecten van alle 47 gemeenten worden getoond. Als je verder de vloer op gaat wordt de lijn transparant en toont het de ruimtes 'binnenin' de Media Flow. Hier zijn de ruimtes zichtbaar waar het nieuws gemaakt wordt, zoals de werkplekken van de redactie en vormgevers. De open ruimtes gebruiken de Flow als backdrop of scheidingswand om fragmenten te laten zien van het nieuws, live opnames en kantooractiviteiten.
Duurzaamheid en materiaalgebruik
Met het concept van de Media Flow is er een nieuwe manier gevonden om een werkruimte te definiëren en in te richten. De invulling van dit concept in materiaal en constructie, evenals al het meubilair en de afwerkingen is vanuit het oogpunt van duurzaamheid, circulariteit en hergebruik benaderd. De Media Flow zelf bestaat uit twee lagen ECO mesh, een 100 procent polyesterstof die volledig vrij is van PVC. De inkt die is gebruikt om de opvallende diepblauwe kleur van de Flow te creëren, is NFPA-701 en B1/M1 gecertificeerd. Bijna al het meubilair voor de nieuwe ruimte is afkomstig uit de oude kantooromgeving. Zo zijn alle bureaustoelen opnieuw gestoffeerd, de kantinestoelen hergebruikt, de tafelbladen in de kantine en vergaderruimtes geschuurd en gelakt terwijl de onderstellen opnieuw werden gekleurd om bij de nieuwe werkplek te passen. Ook de nieuwe materialen zijn van circulaire bron, zoals bijvoorbeeld het papier dat wordt gebruikt als akoestisch spuitplafond, en de gerecyclede PET-viltvormen aan de wanden in de gesloten ruimtes voor akoestiek. Voor de vloerafwerking is gekozen voor 100 procent recycleerbare en Ftalaat-vrije producten die in een recycling en terugname programma zitten.
De indeling van de ruimte stimuleert de gebruikers om continu door de Flow te reizen. Van brainstormen tot creëren, van vergaderen tot gefocust werken, in en uit de Flow te stappen. De Media Flow weerspiegelt de dynamische aard van NH Media en het levendige en gevarieerde werk dat ze doen.
- Bekijk ook
- www.hollandse-nieuwe.com