De 61e editie van de Salone del Mobile.Milano – in Rho Fiera Milano van 18 tot 23 april 2023 – krijgt een geheel nieuwe indeling. Een revolutionaire verandering is dat de komende Salone op slechts één niveau van het beursterrein zal worden gehouden en dus alleen de hallen op de begane grond worden gebruikt – om zo de toegankelijkheid en de bezoekerservaring te vereenvoudigen en te verbeteren.
Dit betekent dat alle merken die voorheen in de hallen 8-12 en 16-20 exposeerden, nu op een andere plek zullen staan. De organisatie van de Salone spreekt van een ‘schokgolf’ die de weg effent voor een totaal nieuw beursontwerp. De afgelopen moeilijke jaren zijn er veel reflectie, onderzoek en vraagtekens geweest rond de toekomst van vakbeurzen, wat heeft geleid tot een concrete herziening van het tentoonstellingsformaat, om waarde te kunnen blijven genereren voor de hele ontwerpgemeenschap. Maria Porro, president van de Salone del Mobile.Milano: “ Het idee om na drie jaar gewoon terug te keren naar april, onze vaste plek op de kalender, alsof er niets gebeurd was, was ondenkbaar. We hebben gewerkt aan het vormgeven van de suggesties en visies die de afgelopen jaren zijn ontstaan, gebaseerd op een paar eenvoudige vragen: Wat is de nieuwe rol van de Salone? Hoe en waar kan ik beginnen met het herontwerpen van zijn evolutie? We luisterden naar de behoeften van degenen die de Salone maken en ervaren, de exposanten en bezoekers, met meer dan 2,300 interviews en themawerkgroepen. Dit voedde het idee voor een beurs op één niveau.”
Urbanistisch
Ook de lichtbiënnale Euroluce krijgt een geheel nieuwe lay-out. Die belooft een eveneens revolutionair nieuw ‘urbanistisch’ tentoonstellingsontwerp te krijgen, met een concept dat is gebaseerd op de historische stadscentra van Italië – compleet met straten, pleinen en ontmoetingspunten – waarbij het traditionele ‘raster’ met stands grotendeels zal ontbreken. Deze ‘lichtstad’ (in de hallen 9-11en 13-15) wordt vormgegeven door Formafantasma (Andrea Trimarchi en Simone Farresin) en studio Lombardini22 (Cristian Catania, Juri Franzosi en Andrea Cacaci). De nieuwe lay-out van Euroluce zal een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van een mogelijke ‘beurs van de toekomst’ en biedt daarvan alvast een voorproefje.
Behalve natuurlijk de producten van exposanten zal er op Euroluce een groot cultureel aanbod zijn – variërend van architectuur tot kunst (tentoonstellingen, lezingen, workshops, installaties), en samengesteld door architecten en designexpert Beppe Finessi in samenwerking met een aantal jonge curatoren en speciale gasten, onder wie toonaangevende hedendaagse kunstenaars. Daarnaast verhuist ook de SaloneSatellite – de presentatie van jong talent – naar de Euroluce-hallen.
Voor de Salone del Mobile.Milano is een nieuwe communicatiecampagne ontwikkeld, ontworpen door designcommunicatiestudio Leftloft en illustrator Gio Pastori. De campagne bestaat uit 26 kleurrijke posters, één voor elke letter van het alfabet en vergezeld van een voorwerp of meubelstuk. De kop is steeds ‘Do you speak design’ – waarbij het antwoord wordt gegeven door de visuals en letters op de posters.
Meer informatie over de beurs en de lijst van exposanten is te vinden op de website van de Salone del Mobile.Milano.