Robert van der Linde, creative director en partner bij Kossmanndejong was als projectleider betrokken bij al de realisatie van Roman Villa Museum en de andere twee opdrachten, die volgens hem een nieuwe houding laten zien ten opzichte van leisure. “We zien dat toerisme en cultuur steeds meer naar elkaar toe beweegt. The Newt is een nieuw soort attractie waar natuur, hotel, restaurant en spa worden aangevuld met culturele verdieping.” Als landgoed was The Newt overigens al eeuwenlang een plek voor ontspanning en vermaak, maar dan veel exclusiever. In de Victoriaanse tijd was het het privé park van de familie Hobhouse, en nog veel eerder dus van een Romeinse familie. Het Roman Villa Museum is het sluitstuk van het ambitieuze, veelzijdige plan voor dit landgoed. Natuur, cultuur en geschiedenis-beleving zijn nu naadloos op elkaar afgestemd en hiermee is er ook voor iedere bezoeker wat wils.
Hart ophalen met Roman Villa Museum
Meestal werkt Kossmanndejong voor culturele instellingen (het bureau won eerder Europese awards voor zijn ontwerpen), maar dit is een privaat gefinancierd project. Robert: “De eigenaar van het landgoed is erg ambitieus en persoonlijk zeer betrokken, dat maakt deze opdracht voor ons zo bijzonder. We konden samenwerken met de beste specialisten in Europa op het gebied van Romeinse geschiedenis en archeologie, wat volgens ons ook zijn vruchten zal afwerpen. We denken dat het resultaat iedereen mee zal slepen in het dagelijkse leven van een Britse Romein in de vierde eeuw, of het nou specialisten zijn, of leken, door de wol geverfde museumbezoekers of jongeren die dat anders maar saai vinden. Mensen die diepgang missen in een Instagrammuseum kunnen hier ook hun hart ophalen.”
(Fotografie: Thijs Wolzak)
- Bekijk ook
- https://kossmanndejong.nl/nl/