Salone del Mobile.Milano 2024 breekt records

Events 11-07
Salone del Mobile.Milano 2024 breekt records

De 62e Salone del Mobile.Milano – van 16 tot en met 21 april – ontving een recordaantal van 361.417 bezoekers, 17,1 procent meer dan in 2023 en 100.000 meer vergeleken met 2022.

Salone del Mobile.Milano 2024 breekt records

Het aantal professionele bezoekers van Salone del Mobile.Milano nam toe met 26,8 procent, van wie 65,8 procent van buiten Italië. Een groot deel van de toename is te danken aan bezoekers uit China: die waren er tijdens de coronaperiode niet of nauwelijks, maar zijn weer helemaal terug en namen met 13,9 procent de eerste plaats in.

Net als vorig jaar waren lay-out en routing van de Salone opnieuw sterk veranderd en stonden veel exposanten op een nieuwe plek, waarbij voor sommige stands enorme wachtrijen stonden en het overal op de beurs schuifelen was om vooruit te komen. Naast meubelen waren er dit jaar onder meer keukens op EuroCucina, en sanitair en badkamers op de Salone Internazionale del Bagno 2024 – de beursonderdelen die eens per twee jaar plaatsvinden. Alle onderdelen van Salone del Mobile.Milano namen circa 174.500 m2 in beslag, met in totaal 1950 exposanten.

SaloneSattelite

De SaloneSattelite, de presentatie van jong ontwerptalent en designopleidingen, had ook een nieuwe plek. Aan het einde van een beurshal, wat rustiger en minder commercieel, en een prima plek om bij te komen van de drukte, het design te bewonderen – én met de ontwerpers te spreken die wellicht de grote namen van de toekomst zijn. Het was de 25e editie van de SaloneSattelite en dat werd gevierd met onder meer een tentoonstelling in de Triennale Milano en een groot en kwalitatief hoog aanbod – samengesteld door oprichter en curator Marva Griffin Wilshire, die onlangs overigens een eredoctoraat van de Rhode Island School of Design ontving.

Het aanbod was op heel de Salone del Mobile.Milano als altijd weer duizelingwekkend, met ontelbare nieuwe ontwerpen, varianten van bestaande modellen en heruitgaven van designklassiekers. Daarmee werd duidelijk dat, ondanks de enorme toename van events en presentaties op de Fuorisalone in de stad, de Salone del Mobile voor veel bedrijven nog steeds het platform bij uitstek is om op een relatief overzichtelijk oppervlak hun producten aan een internationaal publiek te presenteren.

De volgende Salone del Mobile.Milano is van 8 tot en met 13 april 2025, dan weer met verlichting op Euroluce.

www.salonemilano.it/en

Sabine Marcelis, bekend om haar poëtische en nauwgezette gebruik van reflecterende oppervlakken en kleurnuances, ontwierp voor de Lokum – een serie lage tafels van geblazen glas die een etherische charme uitstraalt. In de minimalistisch vormgegeven tafels lijken materie, licht en kleur te versmelten in een intens materialenspel. Lokum is er in verschillende rechthoekige en vierkante versies, en in amber- en rooktinten. De tafels kunnen zowel op zichzelf staand als in veelzijdige combinaties worden gebruikt. Lokum is het tastbare resultaat van het vermogen van de Nederlandse ontwerper om materialen om te zetten in kunstwerken. (Foto Lorenzo Cappellini Baio)

www.acerbisdesign.com/en

Lira, de eerste stoel van ontwerper Daniel Rybakken voor Alias, is het resultaat van een nauwgezet designproces waarin een sterk, minimalistisch karakter is gecombineerd met een onverwacht, maar hoog comfort – dankzij de kromming van de rugleuning en de gecurvde zitting. Het onmiskenbare geometrische silhouet van Lira lijkt te contrasteren met de uitstraling van het gebruikte materiaal – massief essenhout, verkrijgbaar in naturel of gekleurde beitsen. De stoel wordt ondersteund door stalen sledepoten, verkrijgbaar in verschillende lakkleuren en in getextureerde of glanzende afwerkingen. Zijn ‘sterke persoonlijkheid’ maakt de stapelbare Lira ideaal voor zowel publieke ruimtes en kantoren als eetkamers. Dankzij de vooruitstekende zitting kan de stoel op de tafel worden geplaatst zodat de vloer gemakkelijker kan worden schoongemaakt. (Foto Alberto Strada)

alias.design/en

B7 van Bulo is een modulair sofaconcept ontworpen door Luc Binst en Ben Depuydt, de oprichters van designstudio B-Brand. Het ontwerp vertrekt vanuit een atypische footprint van 120 x 120 cm die breed inzetbaar is in verschillende settings. Een alleenstaand element past naadloos in een kleinere studio, in combinatie zijn de elementen perfect geschikt voor openbare ruimtes als kantoren, hotellobby’s of luchthavens. Er is gekozen voor een eenvoudige compositie van drie architecturale elementen die samen een multifunctioneel object vormen. De compacte vierkante zit zweeft op een cilindervormige sokkel waarin bekabeling huist. Het balkvormig rugelement is zo ontworpen dat het tegelijk als steun-, zit- en werkvlak kan dienen. De sofa is voorzien van een stopcontact voor laptop of telefoon, een optionele gestoffeerde extensie fungeert als opbergelement of als blad voor een laptop. B7 kan worden gestoffeerd in alle kleuren van Kvadrat’s Encircle collectie, het kussen is gestoffeerd in Kvadrat Vidar. (Foto Tijs Vervecken)

bulo.com/nl

Note (design studio) uit Stockholm ontwierp voor het Spaanse Sancal de modulaire serie Cita, verschillende meubelen met één doel: het samenbrengen van mensen en het bevorderen van interactie en communicatie. Cita bestaat uit banken, een stoel en een tafel waarmee flexibele omgevingen kunnen worden gecreëerd voor allerlei soorten bijeenkomsten – van een ontbijt, een lang gesprek na het eten of een werkvergadering, in een restaurant, thuis of op kantoor. Het ontwerp van de bank doet denken aan treincoupés, vooral bij het maken van composities van 2- en 3-zitsbanken. Met de banken kunnen semi-gesloten ruimtes worden gecreëerd. Een andere optie is om lange composities tegen een muur te maken, waarbij modules worden samengevoegd tot lange banken. De tafel heeft een pilaar van massief essen op een metalen onderstel als centrale poot, de stoelen worden gekenmerkt door de licht gebogen, comfortabele zitting. Ondanks de compacte ‘footprint’ maakt Cita een statement in elk restaurant, huis of kantoorinterieur. Cita is er in verschillende kleuren; het programma is nog in ontwikkeling – binnenkort volgen een losse bank en een fauteuil.

sancal.com/en

De Albert van ontwerpers Ludovica Serafini + Roberto Palomba voor Kartell is een tafel die staat voor hoe het bedrijf klassieke elementen en stilistische kenmerken vertaalt naar de huidige tijd – door ze opnieuw te interpreteren in onverwachte materialen. De tafelpoten brengen een eerbetoon aan het verleden en zijn geïnspireerd op het werk van de beroemde en invloedrijke meubelmaker André Charles Boulle, die in de 18e eeuw een pionier was op het gebied van kronkelende meubelpoten. Serafini en Palomba gebruikten dit motief niet alleen als decoratief thema, maar integreerden het ook als structureel element. Albert is gemaakt van 100% recyclebaar aluminium en heeft aanpasbare hoeken, waaraan bladen in verschillende groottes en vormen kunnen worden aangebracht. De tafel is er in verschillende kleuren met een keramisch oppervlak in een zeer glanzende afwerking, en is niet alleen zeer robuust maar – afhankelijk van de finish van het blad – ook geschikt voor gebruik buiten.

www.kartell.com

Ondulé Club van Karl Andersson & Söner bestaat uit een fauteuil en een tweezitsbank in een karakteristieke geronde vormgeving. De rugleuning bestaat uit houten ronde roedes waartussen de vilten stoffering golvend is aangebracht, wat Ondulé Club zowel van de voor- als van de achterzijde een uitnodigende uitstraling geeft. De meubelen zijn er in twee zithoogtes – 430 en 470 mm – en de poten en roedes in verschillende soorten eiken en essen, standaard-beitsen en wit-gepigmenteerd eiken en essen. De zitting en het rugkussen bestaan uit koudgehard schuim, bekleed met stof of leer. Het recyclede vilt van de buitenzijde is er in beige, lichtgrijs en antraciet, maar er kan ook worden gekozen voor dezelfde stoffering als die van de zitting en het rugkussen. Ondulé Club is bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld lobby’s en vergaderruimtes, maar ook eethoeken thuis. Ontwerp: Anton Björsing.

www.karl-andersson.se/uk

Renson, de Belgische specialist in ‘outdoor living spaces’, toonde in samenwerking met partners Coco Wolf, Cosapots en Cubic Outdoor Living de nieuwe buitenleefruimte Amani – ontworpen met de ambitie om het buitenleven naar een hoger niveau te tillen. Kenmerkend zijn de strakke lijnen, de visuele rust en het hoogwaardig architecturale design, waarbij elk detail minutieus is uitgedacht. Het modulaire concept bestaat uit verschillende soorten overkappingen met vrij te plaatsen versterkte kolommen, waaraan onder meer luifels, schermen, gordijnen, wandbekledingen, verlichting, vouw- en schuifpanelen kunnen worden bevestigd. De optimale integratie van technieken en de onzichtbare montage van onderdelen dragen bij aan de visuele harmonie die Amani typeert. Bovendien is het mogelijk de uitstraling van de buitenleefruimte te personaliseren met een brede waaier aan kleuren en afwerkingen. Amani is bekroond met een Red Dot Award 2023 en een iF Design Award 2024.

www.renson.eu/nl

De beroemde Britse architect en designer Thomas Heatherwick ontwierp voor Magis de nieuwe outdoor-collectie In-Side – volgens het bedrijf een ‘manifesto’ van innovatie, technologie, experiment en creativiteit. Het voor de collectie gebruikte materiaal is een mix van post-consumer gerecycled polyethyleen en post-industrial gerecycled polyethyleen in veelkleurige vlokken, verkregen na zorgvuldig onderzoek en experimenteren. Van het materiaal worden door middel van rotatiegieten de meubelen gemaakt, met als resultaat een onverwachte binnenzijde met een karakteristieke veelkleurige textuur. Omdat de samenstelling en de vlokkleuren steeds variëren, is elk meubelstuk uniek. In-Side bestaat uit een fauteuil, bank en lage tafel, alle geschikt voor buiten.

www.magisdesign.com

Able van Blå Station is een polyfunctionele en duurzaam geproduceerde stoel die aan tal van eisen voldoet: Able is duurzaam, 100% recyclebaar, opwaardeerbaar, veranderlijk, hernieuwbaar, demontabel, traceerbaar, bruikbaar, aanpasbaar en bovenal met liefde vormgegeven. De verschillende onderdelen van Able kunnen eenvoudig afzonderlijk worden vervangen, veranderd of vernieuwd, en voor een kleine reparatie kan via de website van Blå Station bijvoorbeeld een nieuwe zitting of armleuning worden besteld – waarbij ook voor een andere kleurstelling kan worden gekozen. Able is er in twee zithoogtes (40 en 46 cm), met of zonder wieltjes, en met een zitting en rugleuning in canvas of leer. Het frame is verchroomd of van gelakt staal in verschillende kleuren, met verbindingselementen van getrommeld zink. Het ontwerp is van Lindau, Borselius & Bernstrand.

www.blastation.com

Tafelserie Bonnet van MDF Italia, ontworpen door Marialaura Rossiello Irvine, interpreteert het thema van zachte, rationele vormen met architecturaal elan en introduceert een vleugje vrouwelijkheid in de collectie van het bedrijf – en nodigt daarbij uit tot ‘ongekende sociale ervaringen’. De tafelpoten doen denken aan gepolijste lemmets en ‘omarmen’ het tafelblad, en creëren zo een dynamische spanning. Het blad van melamine wordt ondersteund door een metalen frame, beide afgewerkt met de nieuwe ‘Coccioperla finish’ – een materialenmix samengesteld uit onder meer mortel en fijngemalen paarlemoer, die handmatig wordt aangebracht en steeds voor een unieke textuur zorgt. Bonnet is er in tien formaten, waaronder vijf asymmetrische, drie rechthoekige en twee vierkante; de hoogte is steeds 73 cm. ww (Foto Lorenzo Cappellini Baio)

www.mdfitalia.com

Twirl van Segis is een serie krukken die de filosofie van het bedrijf perfect belichaamt: stijlvol, elegant, functioneel en veelzijdig, en met een unieke persoonlijkheid. De kruk is er met drie soorten onderstellen en in drie hoogtes, voor flexibiliteit en aanpassingsvermogen in elke omgeving. De comfortabele en duurzame zitting is van gegoten polypropyleen, het onderstel is verkrijgbaar met vier stalen of houten poten, met voor de hogere uitvoeringen een verbindende ronde stalen ring – waarmee Twirl een zowel industriële als Scandinavisch uitstraling heeft. De collectie is er in een groot aantal kleuren, waaronder groen, blauw, rood, wit, antraciet en zwart voor de zitting, gecombineerd met een ton-sur-ton metalen onderstel. Twirl is geschikt voor restaurants en cafés, en past dankzij het opvallende ontwerp en de uitgebalanceerde structuur ook harmonieus in pauzeruimtes en coworking-ruimtes op kantoor. Twirl is ontworpen door UTS (Segis Technical Office).

www.segis.it

Cecilie Manz uit Kopenhagen ontwierp voor het Japanse Maruni de tafelcollectie Shoto, die bestaat uit verschillende bijzet- en koffietafels. Shoto betekent archipel in het Japans, en ook met deze collectie kun je een ‘eilandengroep’ van meubelen maken, die ‘samenwerken’ om een aangename sfeer te creëren. De ovale tafelbladen zijn nauwkeurig gedetailleerd: vloeiende overgangen van zachte rondingen naar rechte lijnen omlijsten het blad en creëren een dienbladachtig oppervlak. De Shoto tafels zijn er in diverse afmetingen en in esdoorn, essen, eiken en walnoot.

www.maruni.com/en

De Velit-collectie van Plank, ontworpen door de Zweed Björn Dahlström, is dit jaar uitgebreid met de Velit loungestoel en de Velit bijzettafel. Aan de basis van het Velit-project ligt een combinatie van dunne metalen staven – die afzonderlijk niet sterk genoeg zijn om veel last te dragen, maar samen een robuust meubel vormen. De loungestoel bouwt voort op hetzelfde grafische idee als de stoel, maar de verhoudingen zijn aangepast voor een haast ongeëvenaard comfort. De zitting is royaal van formaat en de vorm nodigt uit tot ontspannen zitten. Kussens in bijpassende kleuren zorgen voor extra comfort. De Velit-collectie bestaat verder nog uit de Velit stoel voor binnen en buiten, en zowel openbare ruimtes als thuis.

www.plank.it

Decumano van Fantoni is een serie directie- en vergadertafels met vaste en in hoogte verstelbare, en rechthoekige, vierkante en ronde versies in verschillende maten. Decumano is er in diverse geraffineerde afwerkingen (zwart, grijs, champagne en baksteenrood), die creatieve mogelijkheden bieden voor de uitvoering van het karakteristieke verbindingspunt van het onderstel. Dat punt is een solide, loodrechte kruising van lichtgewicht balken die het blad ondersteunen, en die samen een vierhoek vormen die is geïnspireerd op het stratenpatroon van Romeinse steden (met de elkaar kruisende ‘cardo’ en ‘decumanus’ – ook de naamgever van de tafel). In het Decumano-tafelproject kruisen ook de paden van ontwerpers Giulio Iacchetti en Matteo Ragni zich opnieuw. Deze twee ‘vrienden voor het leven’ hebben een hechte persoonlijke band en werken ook regelmatig professioneel samen. Decumano is er in verschillende formaten (rechthoekig, vierkant en rond) en het in onderstel in diverse materialen; het blad is steeds van glas, verkrijgbaar in verschillende tinten.

www.fantoni.it

Onderdeel van de SaloneSatellite was Dutch Satellite 2024_Pathways, georganiseerd door de ambassade en het consulaat-generaal van Nederland in Italië, en de 6e editie van deze presentatie. Hier was het werk van Jos van Roosmalen te zien, een Rotterdamse industrieel ontwerper die zich met name richt op meubelen en verlichting. Van Roosmalen toonde onder meer Radial, een archetypische lage vloerlamp gemaakt van gerecycled acrylaat, die bestaat uit een karakteristieke lichtgevende schijf die wordt ondersteund door een frame dat doet denken aan een schildersezel – en zo de lamp de uitstraling van een kunstwerk geeft. De optimale hoek waaronder Radial het licht verspreidt dompelt de omgeving onder in een gloed, waarbij een aura ontstaat dat zowel aan de voor- als aan de achterzijde van de lamp zijn licht werpt.

www.josvanroosmalen.com

Andere deelnemer aan Dutch Satellite was IOUS Studio, een architectuur- en ontwerpstudio gespecialiseerd in parametrisch design en digitale productie. De in Rotterdam gevestigde studio, opgericht door de Argentijnse ontwerpers Sol Sanchez Cimarelli en Agustin Ros, wil de grenzen van traditionele architectuur verleggen door middel van innovatieve technologieën en materialen, met de nadruk op ontwerpen met de computer. In Milaan presenteerden ze Fusion, hun nieuwste project op het gebied van 3D-geprinte interieurtegels van klei. Fusion is geïnspireerd op de dynamiek van de zee en gecreëerd in verschillende texturen, met schaduwen, reflecties en effecten die lijken te bewegen. Door de parametrisch ontwerpmethode zijn de tegels in hoge mate aanpasbaar en zeer nauwkeurig te produceren, in uiteenlopende vormen en patronen. Hierdoor kunnen ze haast eindeloos worden toegepast in zowel residentiële als commerciële en openbare projecten voor het creëren van onder meer unieke en decoratieve wanden. (Foto WASP/Simone Nocetti)

www.ious-studio.com

Ook de derde deelnemer aan Dutch Satellite 2024_Pathways – 56 hours – komt uit Rotterdam. De door de Hongaren Viki Nagy en Mate Olah opgerichte designstudio toonde een serie ‘mono-material’ objecten, sommige gemaakt met een CNC-machine, die alle zijn gegenereerd door hetzelfde principe: het omkeren van het conventionele ontwerpproces, wat resulteert in een unieke vormentaal en potentiële afvalvermindering. Terwijl een designer vaak begint te ontwerpen vanuit een driedimensionaal model en dan uitkomt bij de 2D-tekening van de onderdelen waaruit een object bestaat, gaat Studio 56 hours uit van een plat stuk materiaal, zoals gerecycled plastic of hout, en probeert daaruit alle componenten van de objecten af te leiden. De collectie bestaat uit een lage tafel en een plantenpot, waarbij de pot is gecreëerd met de vormen die uit het blad van de tafel zijn gesneden – een bewerking die de ontwerpers uitvoerden door zich af te vragen hoe en hoe ver ze in het oppervlak van de tafel konden snijden en toch de functionaliteit ervan konden waarborgen.

56hrs.com

De Lepal van Doshi Levien (Nipa Doshi en Jonathan Levien) voor Arper is vormgegeven met contrasten in gedachte: de fauteuil heeft een ergonomisch gevormde schaal die in optimale balans is met de zachte, gelaagde zitting op een slank, schuin onderstel. Door de elegante geometrische structuur, de gebogen schaal en de zachte kussens kun je in de Lepal zowel rechtop als ontspannen onderuit zitten, waarbij de zijkanten zorgen voor privacy – zowel in publieke als privé-omgevingen. De Lepal is uitgevoerd in één kleur, er is keuze uit één of twee materialen voor de bekleding en uit FSC-gecertificeerd hout of gepoedercoat metaal voor de basis. Voor de assemblage wordt geen lijm gebruikt, waardoor de Lepal volledig demonteerbaar is en klaar is voor terugwinning en hergebruik, voordat hij aan het einde van de levensduur wordt gerecycled. (Foto Salva Lopez)

www.arper.com

Een opvallend kenmerk van de nieuwe krukserie MC27 – Dopo van Mattiazzi is dat een van de vier poten boven het zitniveau uitsteekt. Ontwerpers Lisa Ertel en Anne-Sophie Oberkrome (Studio Œ) uit Berlijn wilden Dopo een karakter geven met een tactiele kwaliteit, die uitnodigt tot een ‘sensuele interactie’ met de kruk. Voor hun ontwerp bezochten Ertel en Oberkrome verschillende bars om te onderzoeken wat van goede barkrukken wordt verwacht en hoe ze worden gebruikt. De ‘vierde’ poot is niet alleen een steun en een blikvanger, maar ook gemakkelijk voor het verschuiven van de kruk en het ophangen van een jas of tas. Dopo is gemaakt van legaal gekapt Europees essenhout, verkrijgbaar in naturel, zwart, grijs, violet en groen. De kruk is er in drie zithoogtes (440, 665 en 765 mm), voor de hogere modellen is er een voetensteun in essen of metaal.

www.mattiazzi.eu

Knoll herintroduceerde tijdens de Salone de Tugendhat Chair, een meesterwerk van Ludwig Mies van der Rohe uit 1929. De fauteuil werd ontworpen voor de Villa Tugendhat in Brno (Tsjechië), het huis van Greta Weiss en Fritz Tugendhat dat Mies van der Rohe samen met Lilly Reich ontwierp. Oorspronkelijk bekend als ‘Feder-Sessel’ behoort de Tugendhat Chair tot het architecturale erfgoed van Knoll. De verfijnde loungestoel biedt comfort en veelzijdigheid, dankzij het vrijdragende onderstel, de leren rugbanden en de ranke vorm. De kussens en optionele armleuningen sieren het aangenaam beweeglijke frame van de fauteuil. Hoewel voor het laatst geproduceerd door Knoll in de jaren ‘60 en ‘70, is de ontspannen maar hoogwaardige aantrekkingskracht van de Tugendhat Chair bij uitstek geschikt voor hoe we vandaag leven en werken – een bewijs van zijn tijdloosheid. De fauteuil is er in twee afwerkingen en een breed scala aan bekledingsopties. Op de achtergrond staat de Florence Knoll Sofa, ontworpen door Florence Knoll in 1954. (Foto Federico Cedrone)

www.knoll-int.com

Het Belgische Manutti vervaardigt luxueuze meubelen voor buiten, vanuit de overtuiging dat je momenten van rust, samenzijn en fascinatie nergens beter kunt beleven dan onder een verkwikkende, stralende zon. Nieuw is Muyu – een collectie loungemeubelen en eetstoelen in pure, natuurlijke materialen. Zachte, afgeronde verbindingen zorgen ervoor dat de elegante teakhouten silhouetten naadloos samensmelten tot één organische structuur. Aangevuld met grote donzige kussens nodigt Muyu uit tot gezellige momenten in de buitenlucht – van vroeg tot laat. Muyu is ontworpen door Stephane De Winter (1968), oprichter en hoofd van het designteam bij Manutti. Hij creëerde het unieke DNA van het bedrijf en waakt zorgvuldig over het voortbestaan ervan: slim design op basis van vakmanschap en oog voor kwaliteit.

www.manutti.com/nl

LYT is de nieuwe ‘drie-in-een’ sidetable van Lapalma, ontworpen door de Zwitserse designer Klaus Nolting. Als eerste heeft LYT een usb-c poort voor het opladen van telefoon, tablet of laptop. Ten tweede heeft LYT ingebouwde, dimbare ledverlichting die aan de onderzijde van het blad is verborgen. Als derde is LYT ook gewoon een tafel, met de klassieke uitstraling van een sidetable, maar met een opvallend, origineel detail: de poot zit niet in het midden, maar daarnaast, waardoor LYT niet alleen gemakkelijk kan worden verplaatst, maar ook direct naast een bank of fauteuil kan worden gezet en daar voor extra licht zorgt. Het tafelblad is er in eiken en een zwarte ‘open pore’ finish, in wit of zwart hpl Fenix laminaat en in diverse lakkleuren. LYT leent zich uitstekend voor onder meer hotels, lounges, wacht- en publieke ruimtes, maar ook voor de woonkamer.

www.lapalma.it/en