Het Parool noemde YOUTH al een ‘spektakeltentoonstelling’ en zegt “Anne Imhof presenteert een tot de nok gevulde leegte”. In het labyrint van lockers, watertanks, matrassen, redbullblikjes en autobanden overheerst inderdaad een gevoel van leegte en onbestemdheid. Deze spanning wordt versterkt door de alles verbindende soundtrack. In deze omgeving vervaagt de grens tussen bezoeker en performer. Een omgeving die uitnodigt tot ervaren: deze tentoonstelling bezoek je niet, je wordt er onderdeel van.
Donkere kant
Anne Imhof combineert kunst, architectuur, installaties, choreografie en muziek om de zintuigen aan te spreken. Daarvoor put zij inspiratie uit de cultuurgeschiedenis, van Griekse mythologie en nihilisme tot underground cultuur. Ze stelt de dynamiek van macht aan de orde, en raakt aan gevoelens als hyperindividualisme en eenzaamheid, verlangen en hebzucht, verzadiging en de angst om iets te missen. Die vertaalt ze ook naar haar kunstwerken, die nooit één moment vangen, maar over transitiemomenten gaan. De dystopische onderwereld die ze creëerde, heeft verwijzingen naar de middelbare school, gevoelens van angst en body dysmorphia. Binnen de nauwe doorgangen is daar de aanwezigheid van een Avatar, die onze waarneming verstoort, terwijl het steeds veranderende licht met je oriëntatie speelt.
Samenwerking
De tentoonstelling zou aanvankelijk als eerste venue het Garage Museum of Contemporary Art in Moskou hebben, samengesteld door Beatrix Ruf (directeur Hartwig Art Foundation) in samenwerking met Katya Inozemtseva (Garage Museum). In Moskou is de tentoonstelling echter niet te zien geweest; als reactie op de oorlog tegen Oekraïne besloot het Garage Museum het tentoonstellingsprogramma met onmiddellijke ingang op te schorten. De voorbereiding van die tentoonstelling is nu de referentie voor de show in Amsterdam, samengesteld door Vincent van Velsen (curator Stedelijk Museum Amsterdam), in nauwe samenwerking met Rein Wolfs (directeur Stedelijk Museum Amsterdam). Het nieuwe videowerk dat Anne Imhof in Moskou maakte, is in het Stedelijk voor het eerst te zien.
Over Anne Imhof
Anne Imhof (Giesen, 1978) studeerde aan de Städelschule te Frankfurt. Der Preis der Nationalgalerie (de Duitse equivalent van de Prix de Rome) die zij in 2015 kreeg uitgereikt, resulteerde in een solotentoonstelling bij het Hamburger Bahnhof in Berlijn. Met Faust won Anne Imhof in 2017 de Gouden Leeuw tijdens de Biënnale van Venetië. Haar daaropvolgende tentoonstellingen in Tate Modern en Palais de Tokyo werden enthousiast ontvangen door pers en publiek.
De website Pi-online biedt actualiteit voor professionals uit de architectuur- en interieurbranche. De rubriek Projecten biedt beschrijvingen van onlangs gerealiseerde gebouwontwerpen.
- Bekijk ook
- https://www.stedelijk.nl/nl