Thuishaven voor creatieve community

Projecten 15-01
(Fotografie: Matthijs van Roon)
(Fotografie: Matthijs van Roon)

HofmanDujardin ontwierp voor de Warner Music Group een dynamisch en kleurrijk interieur met een rijke visuele identiteit, waarin alles draait om de muziek.

(Fotografie: Matthijs van Roon)
(Fotografie: Matthijs van Roon)

TEKST Rutger van Oldenbeek

Thuishaven voor creatieve community

Warner Music Benelux is onderdeel van de Warner Music Group, één van ‘s werelds grootste muziekmaatschappijen. Het nieuwe hoofdkantoor is gevestigd in het Awarehouse, in een 2020 opgeleverd multi-tenant kantoorgebouw in de Amsterdamse Houthavens dat werd ontworpen door dedato architecten. Het kantoor huisvest naast Warner Music Benelux ook de muziekbedrijven Warner Chappel Music en Spinnin’Records, en sinds kort Cloud 9 Recordings.

Thuishaven voor creatieve community

Music Harbour

“Voor het interieurontwerp was het gebouw een belangrijk uitgangspunt”, vertelt Willem Wopereis van HofmanDujardin. “Kenmerkend voor het casco zijn het metselwerk met donkere bakstenen en de grote zwarte stalen kozijnen, en dat paste goed bij de stedelijke sfeer die de opdrachtgevers wilden.” De ambitie was niet zo zeer een kantoor, maar een bruisende thuisbasis voor de ‘creative community’. Er komen niet alleen medewerkers, maar ook artiesten, tekstschrijvers, managers en diverse andere bezoekers. De werkplekken vormen maar een klein deel van het programma, daarnaast is er volop ruimte voor ontmoeten, optredens, opnames, borrels, en formele en informele meetings. Barbara Dujardin: “We hebben daarvoor het concept ‘The Music Harbour’ ontwikkeld, een ‘thuishaven’ waarin iedereen welkom is, en een plek voor ontmoeting waar alles draait om muziek. De naam past bovendien goed bij de ligging in de Houthavens en het bijzondere gebouw, dat aan twee kanten een schitterend uitzicht op het water heeft.”

Thuishaven voor creatieve community

Luidsprekers

Dat de muziek centraal staat, wordt bij binnenkomst direct duidelijk: daar zie je een groot zwart, zich vertakkend maatwerkmeubel, met in de zijkanten programmeerbare verlichting en erboven grote cirkelvormige armaturen – die samen met patronen op de vloer een grote luidspreker nabootsen. “Het thema van de gemeenschappelijke ruimtes is ‘Inside the speaker’”, legt David Hernández van HofmanDujardin uit, “een ‘immersive music experience’ waarin licht, geluid en beeldschermen steeds unieke theatrale settings creëren, en zo de dynamiek van en shows weerspiegelen.” De in samenwerking met Studio Rublek ontworpen armaturen zijn maatwerk, net als veel andere verlichting in het kantoor.

Thuishaven voor creatieve community

De plattegrond van het kantoor wordt gevormd door twee gebieden rond een atrium. In het andere gebied, aan de rechterkant, is een tweede grote ‘speaker’. Ook deze wordt gevormd door een grote cirkelvormige armatuur, maar hier hangt die boven een klein podium, dat wordt gebruikt voor onder meer toespraken en optredens. Dit deel van het kantoor heet de ‘town hall’. Bij het podium staan banken en speciaal ontworpen hoge en lage tafels. Aan de andere kant van de ruimte is de Piano Lounge Bar – met een zwarte vleugel een loungehoek, en een lange stijlvolle bar – die dient als informele ontmoetingsruimte en geïmproviseerde muzikale momenten en samenwerking stimuleert. De bar heeft een blad van duurzaam composietmateriaal en een voorzijde van bronskleurig 3D metaal, dat elders ook voor garderobekasten is gebruikt. Achter de bar is een wand met mooie driedimensionale zwarte tegels, die het clubgevoel versterken. Dujardin: “Samen vormen de gebieden rond de speakers het creatieve hart van het kantoor, een belangrijke plek waar alle mensen samenkomen. Dat hart is heel groot, en inclusief – iedereen moet zich hier thuis voelen.

Thuishaven voor creatieve community

24/7

Het rechterdeel van het kantoor is ’s avonds af te sluiten, het deel bij de entree is 24/7 geopend. Wopereis: “De artiesten kunnen komen wanneer ze willen, bijvoorbeeld om hier te werken of gebruik te maken van de opnamestudio's.” De state-of-the-art studio’s tussen de twee gebieden zijn ‘box-in-box’ en supergeïsoleerd, met dubbele deuren en een trapje om ze vrij te houden van de vloer. Dujardin: “Ze zijn ingericht door een gespecialiseerd technisch bedrijf, waarbij we wel een aanzet hebben gegeven en de ruimtes hebben gestyled.”

Thuishaven voor creatieve community

Voor de studio’s is een clubachtige ‘artist lounge’ met royale banken en fauteuils, onder een goudkleurige metalen hemel met kopspiegellampen. Het meubilair staat op een groot kleed, speciaal door HofmanDujardin voor het project ontworpen en vervaardigd door Ege. Ook op andere plekken liggen dergelijke kleden – zoals in de Piano Lounge, bij de werkplekken en in de vergaderruimtes. De kleden hebben steeds hetzelfde dessin, maar zijn uitgevoerd in verschillende kleurstellingen.

Thuishaven voor creatieve community

De kleden liggen overal op de reeds bestaande gietvloer. Hernández: “Voor duurzaamheid hebben we zo veel mogelijk behouden en hergebruikt van wat er al was, naast de gietvloer bijvoorbeeld ook sommige binnenwanden, die we alleen opnieuw hebben bekleed. Daar moest de opdrachtgever wel eerst van worden overtuigd.” De gietvloer past uitstekend bij de gewenste sfeer, wat daarbij niet paste was dat de kantoorverdieping voorheen erg wit en fel verlicht was. Daarom zijn veel wanden donker gemaakt en zijn donkere kleuren en materialen gebruikt, die samen met de nieuwe verlichting de creatieve vibe versterken.

Foto's

Voor kleur zorgen onder meer de talrijke foto’s en beelden van iconische concerten en portretten van artiesten die door Warner Music worden vertegenwoordigd. Dujardin: “Wij hebben ook de styling van het interieur gedaan en konden kiezen uit een enorme verzameling foto's, gemaakt door de beste fotografen ter wereld.” De op akoestisch materiaal aangebrachte foto’s hangen in verschillende werk- en vergaderruimtes, en op een lange wand die bijna helemaal van voor naar achter door het kantoor loopt.

De vergaderruimtes en werkplekken bevinden zich aan weerszijden van het creatieve hart, de laatste veelal aan de buitengevel – om zo te kunnen profiteren van het daglicht én van het prachtige uitzicht. De drie verschillende bedrijven hebben elk een eigen kantoorvloer die in principe hetzelfde zijn ingevuld, met net als de gemeenschappelijke ruimtes donkere basiskleuren. Elk bedrijf heeft tevens een ‘executive room’ voor de directeur met eigen privélounge, waar ook de contracten met de artiesten worden ondertekend.

Er zijn veel vergaderruimtes, in verschillende afmetingen en met uiteenlopende capaciteiten – van een kamer voor één of twee personen tot de grote boardroom voor 18 personen. Ook hier hangen op veel plekken foto's van artiesten en concerten; de kleurstellingen van de kleden en de meubelen zijn daarop steeds afgestemd. De ruimtes zijn ingericht met uiteenlopende soorten meubilair, zoals lange lage hoge ronde tafels, en zitjes met fauteuils.

Expressief

De buitenwanden van de vergaderruimtes zijn bekleed met akoestische stoffen van gerecycled vilt, in verschillende dessins en mooi bij elkaar passende diepe kleuren. Dezelfde stoffen zijn ook gebruikt in een aantal kleinere kamers naast de open werkplekken, waar geconcentreerd kan worden gewerkt of videocalls kunnen worden gehouden. Wopereis: “Deze gesloten ruimtes zijn heel belangrijk naast alle openheid. En dankzij de glazen deuren en wanden houd je hier toch contact met de rest van het kantoor.” Op sommige plekken kijk je ook recht bij de buren naar binnen, “en dat doet een beetje denken aan de dichtheid die je in New York ziet”, zegt Dujardin. “Maar het interieur is ook heel lokaal. Zo hebben we veel meubilair van Nederlandse merken toegepast.”

In het interieur zijn ook goed de ideeën van ‘Shaping Intuition’ herkenbaar, de ontwerpfilosofie van HofmanDujardin die voor alle ontwerpen van het bureau de basis vormt. De filosofie is gericht op het welzijn van de mens in zijn omgeving, die zo vormgegeven moet worden dat een aantal intuïtieve waarden met elkaar in balans zijn. Dujardin: “Een van die waarden is ‘groundedness’ en gaat over comfort en geborgenheid, en dat komt hier mooi terug in de diepe kleuren en de plekken waar mensen rustig en beschut kunnen zitten. Een andere waarde is ‘expression’, en het interieur heeft met de luidsprekers en alle foto’s duidelijk een onderscheidende expressieve laag. Daarmee wilden we ook een wow effect creëren en dat is goed gelukt, we zijn er superblij mee.”

www.hofmandujardin.nl

Legenda

Opdrachtgever Warner Music Group en Spinnin'Records
Architect HofmanDujardin
Team Barbara Dujardin, Michiel Hofman, David Hernandez, Bo Winnubst, Thom Zijlstra, Selin Özeren, Celia Almudéver Pérez, Inês Monney, Bárbara García Ordóñez, Sümeyye Pektas, Cemre Güngör
Projectmanagement CBRE
Interieurbouw Van Assem Interieurbouw
Losse meubelen Aarts&Co; o.a. Andreu World, Arco, Artifort, B&BItalia, Castelijn, Hay, Klöber, Kristalia, Moroso, Muuto, Normann Copenhagen, Verpan, Vitra
Adviseur licht Studio Rublek
Cirkelvormige armaturen Luxius
Hanglampen Pholc
Vloerpatronen Dutch Flooring Solutions
Folies HDV signmakers
Vloerkleden Ege
Tegels bar Botteganove
Planten Donker Groen
Adviseur akoestiek LBP Sights Acoustics
Adviseur installaties Bennink Klimaattechniek
Adviseur opnamestudio's Pinna Acoustics
Aannemer Dijkman Carbaat Bouw
Oppervlakte 3000 m2