Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum

Projecten 14-02-2023
Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum

Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum is sinds zaterdag 11 februari weer open voor het publiek na 2,5 jaar verbouwen. De media bepalen ons en andersom; het museum wijdt zich volledig aan mediacultuur. Het is het allereerste museum ter wereld dat zich continu aanpast aan de handelingen van de bezoekers. Het maakt gebruik van gezichtsherkenning en de eigen smartphone van bezoekers. Je vindt er meer dan vijftig interactives en honderden uren aan audiovisueel materiaal. De gepersonaliseerde museumreis maakt het een unieke ervaring voor iedereen. Tinker imagineers ontwikkelde het geïntegreerde ruimtelijke, grafische en mediaontwerp.

Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum

Foto’s: Jorrit Lousberg

Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum

Bij binnenkomst in het museum maakt de bezoeker een mediaprofiel met foto en voorkeuren aan via de Mediamuseum-app. Door inzet van gezichtsherkenning worden de bezoekers herkend bij de afzonderlijke exhibits. Dit creëert een gepersonaliseerde museumreis en zorgt ervoor dat dit het meest interactieve museum ter wereld is. De ruimte is verdeeld in zones waar telkens een ander thema centraal staat: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. Daar speel je interactives, vind je iconische mediaobjecten en herontdek je nostalgische beelden uit jouw jeugd. Een bezoek aan het museum is een leerzame en inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.

Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum

De alles omvattende Mediareactor

Een unieke installatie van maar liefst 300 meter aan ledschermen door het hele museum, verbindt de verschillende zones met elkaar. Kaders verdwijnen, terwijl binnen en buiten, voor- en achterkant naadloos in elkaar overlopen. De Mediareactor staat voor de oneindige stroom media die dagelijks op ons afkomt.

Stan Boshouwers, eigenaar van Tinker imagineers, over het museum: “In het nieuwe Beeld & Geluid stap je letterlijk in cyberspace, je betreedt de online wereld. Dat hebben we zo ontworpen omdat we tegenwoordig in een mediawereld leven. Als je kijkt naar schermtijden op je smartphone, dan begint de dagelijkse schermtijd die van de fysieke tijd met anderen te benaderen. Tel daarbij nog de tijd op van televisie en computerbeeldscherm, en je ziet dat we onze wereld voor een groot deel via tussenmiddelen, media dus, waarnemen. De inhoud van media wordt, in tegensteling tot vroeger, grotendeels door onszelf gemaakt. Daarom: de media bepalen ons en wij bepalen de media. Het museum is erop gericht om dat inzichtelijk te maken.”

Tinker imagineers werkte bijna vijf jaar aan en met het nieuwe museum van Beeld & Geluid, in samenwerking met vele andere partijen vanuit verschillende disciplines.

Meer informatie op https://www.beeldengeluid.nl en https://tinker.nl/projecten/nederlands-instituut-voor-beeld-geluid.

Credits
Opdrachtgever
: Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid
Concept: XPEX
Ruimtelijk en media ontwerp: Tinker imagineers
Tentoonstellingsbouw: Bruns
Interactives: Kiss the Frog
AV content: Redrum
AV hardware: Beamsystems, Ata Tech
Ontwerp mediareactor: Tinker imagineers
Audio mediareactor: Danny Weijermans
Showcontrol mediareactor: Beamsystems
Hardware mediareactor: Ata Tech
Lichtontwerp: ACTLD
Museum app: Elastique

Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum

Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum
Tinker imagineers ontwerpt tentoonstelling in Mediamuseum