Het was ook druk: er kwamen ruim 128.000 bezoekers naar de internationale meubelbeurs in Keulen, tegen 125.000 op de vergelijkbare editie met Pure Architects in 2018. Onder hen waren er 82.000 zakelijke bezoekers (2018: 80.704), van wie zo’n 80 procent van buiten Duitsland kwam. Meer buitenlandse bezoekers kwamen er vooral uit Zwitserland (+18 procent), Nederland (+11 procent) en België (+10 procent), en Noord-Amerika (+14,1 procent).
De sfeer onder de bezoekers kon volgens de beursorganisatie worden gekenmerkt door zakendoen, netwerken en trends spotten. Die trends waren overigens niet echt nieuwe, veel fabrikanten haken in op trends die er al zijn, maar doen dat wel met verve. Duurzaamheid en natuurlijke materialen worden steeds belangrijker, daarnaast waren warme kleuren en stofferingen opnieuw troef. Ook wordt veel ingespeeld op kleiner wordende woningen, met handige, compacte en multifunctionele ontwerpen. Sommige fabrikanten hadden minder noviteiten dan andere jaren, en naast uitbreidingen van eerdere collecties soms maar één echt nieuw ontwerp. Maar dat is natuurlijk eveneens duurzaamheid: want wat goed en mooi is, blijft dat nog wel een tijdje.
De volgende imm is van 18 tot en met 24 januari 2021, van 27 tot en met 31 oktober 2020 vindt in de KoelnMesse weer de Orgatec plaats.
www.imm-cologne.de
Hieronder volgt een geselecteerd aantal imm-highlights. Lees voor het volledige verslag het artikel in Pi 1-2020.
Guest of Honour dit jaar was designteam MUT uit Valencia (Alberto Sánchez en Eduardo Villalón). Hun versie van Das Haus – het visionaire woonconcept dat op de imm wordt gepresenteerd – was getiteld ‘¡A la Fresca!’ (‘Naar buiten!’), wat verwijst naar de cultuur in Spaanse dorpen van het elkaar ’s avonds ontmoeten op de pleinen en in de straten. In het Haus van MUT zijn de grenzen tussen binnen en buiten vervaagd, en openen de interieurs zich naar de buitenwereld. In het ronde paviljoen waren vier veranda-achtige kamers – voor ontspanning, activiteiten, koken en hygiëne – in het midden was de enigszins afgesloten ruimte, voor meditatie en rust. Voor de inrichting is vooral meubilair voor buiten gebruikt – waaronder ontwerpen van MUT zelf – waarmee ook een belangrijke trend op de imm was vertegenwoordigd.
www.mutdesign.com
De nieuwe AYNO van Midgard, ontworpen door Diez Office (Stefan Diez en Lina Fischer), is gebaseerd op een zowel simpel als ingenieus idee. De eigentijdse interpretatie van een aanpasbare lamp is rank en minimalistisch en heeft geen gewrichten. De lampen hebben een slanke staaf van flexibel glasvezel waaraan een dunne neon-oranje kabel is bevestigd met twee beweegbare afstelringen. Door de inherente spanning zal de staaf steeds naar de originele stand teruggaan. Door de kabel en ringen te gebruiken krijgt de staaf in een boogvorm, een eigenschap die ook de Midgard TYOP 113 uit de jaren 20 van de vorige eeuw had, een lamp populair was bij het Bauhaus. Met dit mechanisme kan de AYNO in elke gewenste positie worden gebogen en het licht worden gericht naar waar het nodig is. Voor nog nauwkeuriger richten kan de kap worden gekanteld. AYNO is er als vloer- en tafellamp, wand- en plafondversies volgen later.
www.midgard.com
Gefascineerd door vliegende vogels ontwierp Erwin Zwiers voor Hollands Licht de Manu, een hanglamp waarin de archetypische V-vorm van een vogel is te zien. Kenmerkend zijn de zichtbare assemblage-elementen, die een helder productieverhaal vertellen. De basis van eikenhout wordt bijeengehouden door een elegante schroef van messing. Met de schroef kan de stand van de vleugels worden aangepast. De naam Manu komt uit het Maori, de taal uit Nieuw-Zeeland. De Maori geloven dat vogels een spirituele verbinding hebben met de goden. Manu betekent letterlijk vertaald ‘vlieger’ of ‘elk gevleugeld schepsel’. De vleugels van Manu zijn er in wit, zwart, grijs en oranjerood. Afmeting: 87 x 12 x 5.5 cm.
www.hollandslicht.eu