Sabine Marcelis opent nieuwe perspectieven op het leven met een gedurfde installatie in de VitraHaus Loft. De Nederlandse ontwerpster geeft ook een nieuwe interpretatie aan twee iconische Vitra-producten van de Deense ontwerper Verner Panton. Deze zullen in een beperkte oplage gelanceerd worden als spin-offs van de installatie.
“De filosofie achter het ontwerp sluit nauw aan bij de manier waarop we ons ouderlijk huis hebben vormgegeven”, legt Marcelis uit, die eerder met het Vitra Design Museum samenwerkte voor ‘Colour Rush!’ – een tentoonstelling waarin ze in 2022 iconische Vitra-archiefstukken op kleur sorteerde. “Het is één grote open ruimte, verdeeld in functionele zones die afgebakend worden door kleur. Vervolgens hebben we mijn creaties gecombineerd met die van andere ontwerpers, kunstenaars en uiteraard ook met Vitra-meubels om zo een samenhangend geheel te creëren.”
Fantasierijke tentoonstelling
In nauwe samenwerking met het team van Vitra is de grote rechthoekige ruimte op de bovenste verdieping van het publiek toegankelijke VitraHaus getransformeerd in een slim georganiseerde maar toch zeer fantasierijke tentoonstelling die toont hoe kleur en design samen tot fantastische resultaten kunnen leiden. “De VitraHaus Loft is het perfecte decor om de veelzijdigheid van Vitra-meubels in de kijker te stellen”, aldus Till Weber, Creative Director of Interiors & Scenography bij Vitra. “Het maakt een collage mogelijk, waarin we naar hartenlust meubels kunnen combineren, op maat van de personen die er wonen. Sabine maakte gebruikt van herkenbare tinten en kleuren uit de natuurlijke, organische wereld, waarbij er een intense wisselwerking is tussen de verschillende ruimtes – dingen zijn met elkaar verbonden maar passen niet allemaal perfect bij elkaar.” Hij voegt eraan toe dat het ontwerp van de loft pure warmte en persoonlijkheid uitstraalt, waardoor het aanvoelt als een echt wooninterieur, in plaats van als een galerij. Marcelis maakte dat mogelijk door op verschillende design-, materiaal- en kleurniveaus een rijke wisselwerking tot stand te brengen.
Bezoekers komen binnen vanuit de lift en worden verwelkomd door een koel mintgroen palet voor de ruime woonkamer. Daar worden ze uitgenodigd om weg te zakken in een unieke zitkuil ontworpen door Marcelis met behulp van de Soft Modular Sofa van Jasper Morrison. “Het originele sofasysteem wordt meestal gebruikt om L-vormen te creëren, en we hebben het allemaal samengevoegd om deze gesloten kuil te vormen”, legt ze uit, waarbij ze opmerkt dat gasten in deze gezellige ruimte kunnen ontspannen en genieten van geprojecteerde films en van het uitzicht op de omgeving. “Ik vind het zo belangrijk om een goede lounge te hebben. Het kan heel leuk zijn; ik heb thuis ook een zitkuil en die vormt echt het hart van het huis. Het is zo fijn om daar gewoon neer te ploffen.”
In totaal worden er in de hele ruimte zeven hoofdkleuren gebruikt, die elk een groots effect hebben. Zo accentueert lichtroze de met natuurlijk licht overgoten badkamer, waar een op maat gemaakt lichtroze, multifunctioneel onyx badkamermeubel op elegante wijze het licht opvangt en de aandacht van bezoekers trekt. “De kleuren die in de VitraHaus Loft worden gebruikt, zijn persoonlijke favorieten”, legt Marcelis uit. “Ik hou van deze kleuren en word ze nooit beu, waardoor ze voor mij tijdloos zijn. Ik denk dat die houding belangrijk is voor iedereen die zijn eigen interieur vormgeeft.”
Verner Panton
Toen Marcelis de uitgebreide meubelcollectie van Vitra zag, met iconische designstukken uit het midden van de vorige eeuw tot aan de hedendaagse tijd, voelde ze zich aangetrokken tot het werk van de legendarische Deense ontwerper Verner Panton. Marcelis koos ervoor om zijn Panton Chair Classic (1959) en de Visiona Stool (1970) opnieuw te interpreteren door ze allebei te gebruiken in de ruimte en ze voor het publiek beschikbaar te stellen in zeven beperkte edities, overeenkomstig het kleurenschema van de VitraHaus Loft.
“Voor de lage cilindervormige Visiona Stool, de voetenbank, bieden we naast de zeven afzonderlijke kleuren zeer verschillende soorten bekledingen aan. Dat aanbod omvat alles van nepbont uit angora geitenwol van Raf Simons tot leder en alles daartussen, waardoor elk stuk een eigen persoonlijke uitstraling krijgt’, aldus Marcelis.
Christian Grosen, chief design officer van Vitra, moedigde Marcelis aan om gedurfde interpretaties te creëren van de klassiekers van Panton en zegt dat ze heeft laten zien hoe een echte klassieker ook in 2024 nog steeds aantrekkelijk is. “Wat ik interessant vind aan deze iconische voorwerpen is hoe ze de tijd overstijgen. De Panton Chair Classic is gebaseerd op de jaren zestig en de innovatieve productietechnieken uit die periode die de constructie ervan mogelijk maakten. Tegelijkertijd is de stoel relevanter en actueler dan ooit, vooral in de kleuren van Sabine Marcelis. Het ontwerp is een interessante weerspiegeling van de moderne tijd, haar kleuren veranderen de perceptie van de stoel, en zorgt ervoor dat we hem op een nieuwe manier zien”, legt hij uit.
Daarnaast is het succes van Marcelis bij het creëren van een huiselijke omgeving in de VitraHaus Loft in grote mate te danken aan haar inspanningen om kunstwerken en designelementen van ver buiten de wereld van Vitra te introduceren. De tentoonstelling bevat stukken van kunstenaars zoals Maria Pratts, Johnny Mae Hauser en Carlijn Jacobs, met wie Marcelis onlangs samenwerkte bij FOAM Amsterdam. Er valt ook werk van Ehsan Morshed, een in Berlijn gevestigde kunstenaar en patroonontwerper, te ontdekken. Zijn bedrukte lakens, een speciale editie voor de VitraHaus Loft, zullen ook verkrijgbaar zijn in het VitraHaus.
- Bekijk ook
- www.vitra.com