
The Invisible Party ontwierp in nauwe samenwerking met Maarten Baas voor Orato Offices een lobby die meer weg heeft van een galerie dan van de entreeruimte van een kantoorgebouw, en die een blijvende eerste indruk maakt.

TEKST Rutger van Oldenbeek
FOTOGRAFIE Wouter van der Sar
Orato (Grieks voor ‘zichtbaar’) aan de Amsterdamse Wenckebachweg in het hart van het Amstel Business Park is een 60 m hoog, zestien verdiepingen tellend kantoorgebouw dat werd ontworpen door architectenbureau OZ. Kenmerkend aan het vorig jaar opgeleverde gebouw is onder meer de getrapte rode rastergevel met grote vensters, die het een duidelijk herkenningspunt maakt.

Door diverse maatregelen is Orato Offices ook zeer duurzaam en toekomstgericht. Zo wordt zonne-energie gegenereerd en energiezuinige verlichting gebruikt, wordt water hergebruikt voor toiletspoeling en het klimaat gecontroleerd door een hybride ventilatiesysteem. Het gebouw heeft energielabel A+++ en is voorzien van een duurzame WKO-installatie. Orato Offices is dan ook ‘Paris Proof’ en ontving reeds een BREEAM Excellent-certificaat.

Leeg canvas
Voor het opvallende gebouw was een minstens zo opvallende entreelobby gewenst, en opdrachtgever Zadelhoff vroeg ontwerper en kunstenaar Maarten Baas om zijn karakteristieke, speelse en kleurrijke stijl in het interieur te brengen. Baas benaderde op zijn beurt designstudio en ‘branding agency’ The Invisible Party, opgericht door Vivian van Schagen en Servaas Vehmeijer, om samen met hem aan het interieur te werken. The Invisible Party concipieerde de lobby als een ‘leeg canvas; – een neutrale en complementaire ruimte waarin niet alleen het werk van Baas optimaal tot zijn recht zou komen, maar die ook voor evenwicht zou zorgen met de grootse en industriële architectuur van het gebouw. Het resultaat is een ruimte waarin de grenzen tussen kantoor, café en galerie vervagen – niet zomaar de entree van een kantoor waar je alleen maar doorheen loopt, maar een viering van kunst en een plek waar je graag langer vertoeft.

Voor het creëren van het lege canvas gebruikte The Invisible Party materialen in verschillende lichte en neutrale wittinten, zoals crèmekleurige plavuizentegels, transparante witte gordijnen en een in zacht wit gestoffeerde kussenwand. Deze zorgen niet alleen voor een intieme en uitnodigende sfeer, maar dragen ook bij aan de goede akoestiek in de ruimte. Bovendien vormen ze een perfecte achtergrond voor de expressieve en kleurrijke ontwerpen van Maarten Baas.

Naïviteit
Een van de blikvangers bij binnenkomst in de lobby is de door Baas ontworpen ‘digitale kroonluchter’, die bestaat uit rode led-panelen waarop de woorden ‘MORE MORE MORE’ zijn te lezen – een ‘tongue-in-cheek’ commentaar op het consumentisme en het hedendaagse ‘corporate’ landschap. Al net zo uniek is de ontvangstbalie annex bar rechts van de entree, waar je terecht kunt voor zowel informatie als versnaperingen. Het meubel is vormgegeven in Baas’ karakteristieke ‘Carapax’ stijl; in de zoölogie is een carapax een schild dat voorkomt bij verschillende soorten dieren, zoals kevers en schildpadden. In de ontvangstbalie is dit vertaald in een front van bronzen platen in verschillende tinten die als een patchwork zijn aangebracht. Voor verlichting staan op het meubel zwarte vaste lampen van Baas met een afwerking van klei – een andere beroemde stijl van de ontwerper.

Aan de andere kant van de entree staat een speciaal ontworpen lange blauwe ‘kleitafel’, met eromheen de door Baas voor Lensvelt ontworpen stoel 101, in dezelfde kleur en in verschillende varianten. Elders staan twee felrode kleifauteuils, eveneens speciaal voor het project werden gemaakt. De iconische kleilampen en -meubelen van Baas hebben een speels, bijna naïef karakter. "We worden ouder, wijzer en volwassener, maar daarmee verliezen we ook onze kinderlijke energie” stelt Baas. “Ik zoek juist naar die naïviteit, naar die verwondering en nieuwsgierigheid."

Ruimtelijke ervaring
In de lobby zijn nog verschillende andere zitmogelijkheden – zoals een loungehoek met fauteuils en zitbanken (met erachter een ‘kleispiegel’, en een informele lounge met een lange vaste bank onder de immens hoge kussenwand. In de vaste bank zijn geïntegreerde tafeltjes met erboven lampen van Muller van Severen voor Serax.

De lobby van Orato Offices is bedoeld voor alle huurders en bezoekers van de kantoren in het gebouw, en die zullen er ongetwijfeld graag gebruik van maken. The Invisible Party en Maarten Baas creëerden met veel aandacht voor detail een ruimte met een unieke visuele identiteit, die breekt met alles wat je in een kantoorlobby verwacht en een corporate omgeving verwacht. “Als interieurontwerpers richten we ons op hoe een ruimte je doet voelen”, zegt Vivian van Schagen. “De ruimtelijke ervaring is iets dat je je herinnert en ervoor zorgt dat je terug wilt komen naar een plek. Bij Orato wilden we dat je je je welkom en thuis zou voelen, maar ook verwonderd wordt, tussen prachtige kunst die je normaal gezien alleen in een galerie-setting zou vinden.”

theinvisibleparty.com
maartenbaas.com
ozarchitect.nl

Legenda
Opdrachtgever Zadelhoff
Interieurontwerp The Invisible Party
Kunstinstallaties Maarten Baas
Architect OZ
Losse meubelen Maarten Baas, Lensvelt, HAY, Normann Copenhagen, Hem, Serax
Vloeren Regge tegels
Verlichting Ceipps, Serax
Gordijnen Walter van Lier
Oppervlakte 232 m2