Er is een mogelijkheid om een radicaal andere toekomst vorm te geven: een toekomst die ontworpen is om herstellend en regeneratief te zijn, aldus de initiatiefnemers van What Design Can Do. Een circulaire samenleving gaat daarin een stap verder dan de circulaire economie. Het houdt naast de economische aspecten ook rekening met de sociale, maatschappelijke en ethische aspecten van ons leven op aarde. Door ideeën om te zetten in daden, wil WDCD er voor zorgen dat het concept van een circulaire samenleving meer is dan een modewoord voor greenwashing-campagnes. Daarom vraagt de Make it Circular Challenge designers om nieuwe materialen of technologieën te ontwerpen. De winnende ideeën worden gerealiseerd met behulp van een impactgedreven ontwikkelingsprogramma. Het einddoel? Om producten, diensten en systemen te creëren die laten zien dat een circulaire toekomst niet alleen denkbaar, maar ook haalbaar is.
De Make it Circular Challenge is de opvolger van de No Waste Challenge uit 2021. Hier werden 1409 projecten ingediend vanuit 126 verschillende landen, waaruit zestien winnende projecten zijn geselecteerd. Waaronder het Nederlandse Living Coffin, ‘s werelds eerste volledig biologisch afbreekbare doodskist gemaakt van mycelium. Of ‘Claybens’, een ambitieus plan van Emy Bensdorp om de PFAS chemicaliën groep, die overal om ons heen te vinden is, uit vervuilde kleigrond te verhitten tot bakstenen waardoor de chemicaliën worden vernietigd tot een schone baksteen. Dit jaar vond ook nog de live-editie van What Design Can Do plaats.
Kracht van creativiteit
Onze economie is gebaseerd op een linear systeem waarin waarde wordt gecreëerd door zoveel mogelijk te produceren en te verkopen. Het werkt vanuit de veronderstelling dat oneindige groei mogelijk is. Nu de gevolgen van de klimaatcrisis vandaag de dag steeds meer tastbaar zijn, zien we dat onze planeet niet geschikt is voor die oneindige groei. Als we denken aan verandering, zien veel mensen nog altijd obstakels die ze liever niet aan willen, of durven gaan. Een van de belangrijkste uitdagingen is om iedereen ervan te overtuigen dat we een nieuwe wereld kunnen creëren die ons leven niet minder, maar juist meer voldoening geeft. “Veel mensen raken het spoor bijster bij zoveel verontwaardiging, klimaatvermoeidheid en desinteresse, maar creatievelingen niet”, zegt Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur van WDCD. “Verbeelding is het vak van de creatieve gemeenschap: zien wat er nog niet is, een uitdaging aangaan en met optimisme vooruit gaan.”
Meedoen aan challenge What Design Can Do?
Deelnemers aan de challenge van What Design Can Do kunnen projecten indienen binnen de volgende thema’s: wat we eten, wat we dragen, wat we kopen, hoe we verpakken en hoe we bouwen. Begin 2023 selecteert een jury van vooraanstaande experts op het gebied van design, sociale impact en klimaatactie minimaal tien winnaars. Drie van de winnende initiatieven gericht op consumentenproducten worden gefinancierd door WDCD’s nieuwe partner Secrid. Winnende ideeën worden werkelijkheid met € 10.000 aan financiering en een wereldwijd ontwikkelingsprogramma dat is opgezet in samenwerking met Impact Hub Amsterdam, inclusief online training, mentor sessies en een bootcamp. Dit programma ondersteunt de winnende teams bij het ontwikkelen van hun projecten.
“We kijken ernaar uit om te zien hoe designers en creatieve ondernemers circulaire principes gebruiken om tastbare oplossingen te leveren die klimaatverandering, afval en vervuiling aanpakken,” zegt Liz McKeon, Programmes Director – Planet bij de IKEA Foundation: “Wij geloven dat design kan bijdragen aan een betere toekomst en dat het mensen kan motiveren om zich thuis te voelen in een circulaire wereld.”
Deelnemers kunnen sinds 11 oktober 2022 tot 11 januari 2023 hun projectvoorstellen gratis online indienen via de website: makeitcircular.whatdesigncando.com.
- Bekijk ook
- http://makeitcircular.whatdesigncando.com