Gestroomlijnde 30ste Maison&Objet

Events 07-10
Gestroomlijnde 30ste Maison&Objet

Maison&Objet Paris sloot de deuren van een herfsteditie die de aanzet geeft tot een nieuwe organisatiestructuur voor de twee jaarlijkse shows: deze transitie in uitvoering versterkt het DNA van de toonaangevende BtoB-show die zich toelegt op de decoratie-, lifestyle- en designmarkt in Frankrijk.

Gestroomlijnde 30ste Maison&Objet

Ondanks een uitdagende economische en politieke context, zowel in Frankrijk als internationaal, bood Maison&Objet premium curatie, een Frans en internationaal aanbod in meerdere categorieën, nieuwe producten en inspiratie - de onderscheidende en krachtige fundamenten van de show, die dit jaar zijn 30e verjaardag viert.
Deze gestroomlijnde editie trok bijna 54.000 professionals naar Parijs, die zich ook konden onderdompelen in de feestelijke sfeer van Paris Design Week, een evenement gewijd aan creativiteit dat de hoofdstad tot leven brengt op het ritme van design.

Gestroomlijnde 30ste Maison&Objet

Cijfers Maison&Objet

Kernpunten waren de continuïteit van projecten aan de kant van de voorschrijvers, een retailsector die het moeilijk heeft maar optimistisch is over het einde van het jaar, en de internationale aantrekkingskracht van de beurs.
De show presenteerde bijna 2.300 merken in zijn hallen, een daling van 14 procent ten opzichte van september 2023. Deze daling is grotendeels toe te schrijven aan de ‘negatieve publiciteit’ rond de impact van de Olympische Spelen, waardoor sommige merken niet deelnamen aan deze sessie.
Het evenement behield zijn sterke internationale focus, met bijna 58 procent van de exposanten afkomstig uit het buitenland en 27 procent nieuwe merken.

Gestroomlijnde 30ste Maison&Objet

De bezoekersdaling van 10 procent weerspiegelt de huidige moeilijkheden in de markt. Er waren echter merkbare verschillen in de kopersprofielen op de show. Terwijl het gedrag van retailers, met een daling van het aantal bezoeken, de turbulente context weerspiegelt waarin ze opereren, met name in Europa, tonen bestekschrijvers en professionals in de horecasector hernieuwde interesse, met 16.500 unieke bezoeken aan de beurs van dit jaar.

Het in kaart brengen van bezoekers onthult ook positieve indicatoren voor merken, met een aanzienlijke groei van het aantal bezoekers uit India (+16 procent), waarbij de VS, het Midden-Oosten en Korea op hetzelfde niveau blijven als in september 2023. Dit toont de interesse in de show van projectontwikkelaars, maar ook van luxe- en premiumwinkels die actief op zoek zijn naar nieuwe releases en inspiratie. In Europa zijn België, Italië en Duitsland de belangrijkste bezoekers van de beurs.
Ten slotte merkten veel exposanten de kwaliteit en frisse perspectieven van de aanwezigen op de show op, waarbij sommige bezoekers aanzienlijke aankoopbudgetten bevestigden.

Nieuwe garde

De show bood een creatieve en geruststellende verademing en opende zijn deuren voor de nieuwe garde, frisse ideeën, felle ambities en de wens om echte vrijheid en een zinvolle levensstijl te herontdekken.
Ontworpen rond het inspirerende thema gedefinieerd door het bureau Peclers Paris, TERRA COSMOS, maakten de inhoud en evenementen van de show de belofte van een reis van de aarde naar de maan waar.

Belichaamd in de Trend Spaces: What’s New? In Decoration– geënsceneerd door Elisabeth Leriche, en What’s New? In Retail, georkestreerd door François Delclaux, werden bezoekers meegenomen door meeslepende ervaringen met nieuwe producten gemaakt door de exposanten van de show, de merken die aanwezig waren op MOM en de deelnemers aan de Paris Design Week.

Na de exclusieve installatie die in januari 2024 werd gecreëerd door Mathieu Lehanneur, bood de Belgische Lionel Jadot, verkozen tot Designer van het Jaar, een ontwrichtende visie op het hotel van morgen in zijn What’s New? In Hospitality. Omringd door een 20-tal workshops en ontwerpers die hij heeft samengebracht in zijn creatief laboratorium in Zaventem, heeft de ontwerper een hotel opnieuw bekeken.
Ruimte en lobby kunnen, in een afvalvrij project, een opvallende verbintenis worden die een zeer inspirerende visie en upcycling harmonieus in evenwicht houdt.

Ontdekker van talent

In het kader van de evolutie van de Maison&Objet-show is september ook de editie die de jonge generatie design, opkomend internationaal talent en inspirerende verrassingen in de schijnwerpers zet.
De Rising Talent Awards: Scandinavische landen toonden talent uit Noorwegen, Finland, Zweden, Denemarken en IJsland.
Future On Stage, de springplank voor jonge innovatieve merken, presenteerde zijn drie nieuwe winnaars in een scenografische installatie in Hal 6, waar ze hun vlaggenschipproducten presenteerden en kopers van over de hele wereld konden ontmoeten.

De stimulerende energie van de jonge ontwerpers die waren geselecteerd voor de Paris Design Week en het “Factory”-programma werd weerspiegeld op de show, in het hart van hal 7.
Deze initiatieven zijn een duidelijke herinnering aan het DNA van Maison&Objet als ontdekker van talent en geëngageerde innovaties.

Transitie

Het afgelopen jaar hebben de teams van Maison & Objet actief geluisterd naar klanten - merken en bezoekers - om hun behoeften beter te begrijpen, zodat ze specifieke verwachtingen kunnen identificeren voor elk van de edities van januari en september.

Dit is wat Mélanie Leroy en de SAFI-teams ertoe bracht om te beginnen met het versterken van de fundamenten van Maison&Objet die het zo krachtig en uniek maken: het verrijken van een premium aanbod in meerdere categorieën, het ontwikkelen van een internationale gemeenschap van gekwalificeerde kopers en meer dan ooit het referentie-evenement zijn voor nieuwe lifestyle- en decoratietrends.

Deze twee edities met een gemeenschappelijke basis zullen zich van elkaar onderscheiden door specifieke marktinzichten om elkaar aan te vullen en effectieve ondersteuning te bieden voor de bedrijfsgroei van klanten.

maison-objet.com