Pode neemt afscheid van Studio Roderick Vos

Algemeen 24-10
(Foto: Hugo Thomassen)
(Foto: Hugo Thomassen)

Studio Roderick Vos neemt per 1 januari 2025 afscheid als artdirector van Pode. “We hebben ons kind in acht jaar leren lopen. Nu is Pode volwassen en is het tijd om los te laten voor onze volgende stap.” Artdirectors Claire en Roderick Vos geven sinds 2016 richting aan de visuele identiteit van het kleurrijke merk Pode van Leolux Furniture Group. Pode groeide in die periode uit tot een toonaangevend merk, niet alleen in Nederland, maar ook ver daarbuiten. Beide partijen zijn nu klaar voor de volgende stap.

(Foto: Hugo Thomassen)
(Foto: Hugo Thomassen)

Claire en Roderick Vos zijn druk met nieuwe creatieve buitenlandse projecten: “Als externe artdirectors hebben we met veel toewijding richting gegeven aan Pode”, lichten ze toe. “We zijn steeds op zoek naar nieuwe designavonturen en het wordt steeds moeilijker om de ontwikkeling van Pode daarmee te combineren.”

(Foto: Benning Gladkova)
(Foto: Benning Gladkova)

Ontstaan en groei van Pode

De Leolux Furniture Group lanceert in 2008 op de Woonbeurs in Amsterdam een eenvoudige, kleurrijke designserie voor de Nederlandse markt. De Pode-collectie, met alleen banken, realiseert een mooie omzet maar mist de eigen identiteit om een echte positie te verwerven in de Nederlandse markt. Desondanks ziet Leolux ruimte in de markt voor een nieuw jong merk. Dat kan alleen, is de conclusie, met toegewijde externe artdirectors die zorgen dat Pode een eigen onderscheidend gezicht krijgt. “Een spannende beslissing”, stelt Leolux-directeur Sebastiaan Sanders, “want merkidentiteit is het hart van je bedrijf, je vertrouwt echt een stukje van jezelf toe aan anderen.” Dat wederzijds vertrouwen wordt gevonden bij Studio Roderick Vos. Zij hebben de ideeën, het enthousiasme en de energie om samen met het team van Leolux aan een uniek designmerk te bouwen.

Grootse introductie

In 2016 worden Claire en Roderick Vos officieel door Sanders aangesteld als artdirectors voor het merk Pode. De collectie wordt onder de loep genomen, uitgedund en aangevuld met nieuwe ontwerpen en materialen. Het vernieuwde Pode krijgt een grootse introductie, in Villa Jongerius in Utrecht. Om de collectie steeds weer van nieuwe impulsen te voorzien, legt Studio Roderick Vos contacten met jonge designers. Zelf dragen de artdirectors eveneens bij; Roderick zet als productontwerper kenmerkende Pode-ontwerpen neer, zoals Fold, Bibo en Tweak, terwijl Claire de zachte kant verzorgt, met de focus op elegante karpetten en kussens. Daarnaast was Claire verantwoordelijk voor het beeld van het Pode-Magazine, de beurspresentaties en standontwerp. Daarbij zorgt Studio Roderick Vos voor samenhang: kleuren en materialen vormen een uniek geheel, waardoor combineren binnen de collectie van Pode eenvoudiger is dan bij veel andere designmerken die op bestelling worden geproduceerd.

Internationale samenwerking

Pode kijkt ver over de landsgrenzen heen, met een dealernetwerk dat zich over heel Europa en tot ver daarbuiten uitstrekt. En ook in de samenwerking met vaak jonge ontwerpers durft Pode te kiezen: de collectie omvat modellen van talentvolle internationale designers als Yonoh (Valencia, ES), Meike Harde (Keulen, D) en Federica Biasi (Milaan, IT).

Vooruitstrevende creativiteit

Vanaf het allereerste moment, werken de artdirectors nauw samen met fotograaf Arjan Benning / Benning-Gladkova. Surrealistische decors, onder meer geïnspireerd door kunstenaars als Edward Hopper, geven Pode een volstrekt eigen gezicht. Daarbij wordt innovatie niet geschuwd, want fotografie wordt moeiteloos gecombineerd met de laatste visualisatie-technieken en op de homepage van de Pode-website vallen de computeranimaties op. Ook daar is Pode klaar voor de toekomst.

Kroon op het werk

Wat de eerste jaren nog ontbreekt is een echt eigen plek om het merk ook te laten zien aan de consumenten. Het merk Pode staat bij zo’n 100 woonwinkels in Nederland, maar op een eigen plek kunnen de art directors echt laten zien hoe ze het merk bedoelen. Die droom komt eind 2022 uit, als in Breukelen het Leolux Experience Center zijn deuren opent. Pode presenteert hier zijn complete collectie, tussen sfeervolle kunst en zachte textiele wanden. Het merk Pode heeft op alle terreinen, van catalogus en website tot social media en showroom, zijn visuele identiteit gevonden. Net zo belangrijk: Pode is een commercieel succes. De omzet is sinds 2014 elke vier jaar verdubbeld. “Ik hou van wedstrijdjes winnen”, aldus Roderick Vos, “Dat doe ik natuurlijk niet alleen, maar samen met het fantastische team van Leolux.”

Opvolger gezocht

Leolux is inmiddels op zoek naar de volgende generatie artdirectors om Pode verder te laten groeien. Sanders zet de wensen duidelijk neer: “Creatieve duizendpoten zijn vast wel te vinden. Maar met een nieuwe artdirector moet je ook op dezelfde lijn zitten en misschien nog wel belangrijker, hij of zij moet een duidelijke toekomstvisie hebben. En dan is er nog de samenwerking met het team van Leolux. Het bouwen van een collectie en een merkbeeld is uiteindelijk een team-effort, daarvoor heb je met elkaar een bijna onuitputtelijke creatieve output nodig én onderling vertrouwen. Claire en Roderick Vos hebben de lat hoog gelegd. Maar we hebben er alle vertrouwen in dat een nieuwe generatie deze uitdaging aandurft.”